To, že čtyřdobý spalovací motor má spoustu nevýhod, ví kde kdo. Německý konstruktér Felix Heinrich Wankel se však nespokojil pouze tímto konstatováním, ale pustil se do hledání nových cest. Tak došlo k tomu, že v roce 1951 si nechal patentovat rotační motor, dnes nazývaný Wankelův.
Princip Wankelova rotačního motoru
Uvnitř motoru rotuje píst ve tvaru trojúhelníku s vypouklými stranami. Píst se otáčí kolem své osy a zároveň vykonává excentrický pohyb. Vrcholy trojúhelníku vymezují tři samostatné komory, v nichž cyklicky dochází k nasávání palivové směsy, kompresi, explozi, a výfuku spalin. Hlavním přínosem této konstrukce je plynulý pohyb pístu v jednom směru. Díky tomu je možné dosáhnout velmi vysokých otáček a uspokojivého výkonu.
Licenci k výrobě Wankelova motoru tehdy zakoupila řada světových automobilek a uvedla na trh vozy s tímto typem pohonu. Jeho sláva však netrvala dlouho a nevýhody Wankelova motoru posléze převážily nad výhodami. Brzy se projevila malá životnost motoru, snížená zejména opotřebením v hranách pístu. Příčiny nižší termodynamické účinnosti je zase třeba hledat v omezeném kompresním poměru a zhoršeném hoření palivové směsi, které je dáno protáhlým tvarem komory.
V současnosti nalezneme vůz s tímto typem motoru pouze u jednoho výrobce, tím je Mazda a její sportovní automobil Mazda RX-8. Výrobce dokázal uspokojivě vyřešit většinu nectností Wankelova motoru včetně vyšší spotřeby, komplikovaného chlazení i produkce emisí. Motor osazený v Mazdě RX-8 nese označení Renesis, díky minimu pohyblivých dílů je dokonale vyvážen. Výborných vlastností bylo dosaženo díky větším a nově tvarovaným kanálům pro sání a výfuk a díky jemnějšímu rozprašování vstřikovacích trysek. Do vozu Mazda RX-8 jsou montovány dva typy motorů s rozdílnými výkony. Základní má výkon 141 kW (192 k) při 7000 ot/min. Výkonnější verze dosahuje 170 kW při 8200 ot/min a mírně točivý moment 211 Nm při 5500 ot/min. Téměř astronomických 9000 ot/min je povolené maximum této verze motoru.
Podle nejnovějších informací připravuje Mazda novou generaci rotačního motoru. Kromě nového názvu – Rotary 16X – přináší výrobce v této verzi přímé vstřikování, větší objem válců (800 cm3, dříve 654cm3) a hliníkový trochoidální píst.
Společnosti Mazda rozhodně patří uznání za desítky let nepřerušený vývoj tohoto neobvyklého motoru, který se díky nim nestal jen historickou kuriozitou, ale úctyhodným rivalem čtyřdobých motorů.
www.mazda.cz