23 Duben 2008
Má nás čím překvapit?

To, že čtyřdobý spalovací motor má spoustu nevýhod, ví kde kdo. Německý konstruktér Felix Heinrich Wankel se však nespokojil pouze tímto konstatováním, ale pustil se do hledání nových cest. Tak došlo k tomu, že v roce 1951 si nechal patentovat rotační motor, dnes nazývaný Wankelův.

Princip Wankelova rotačního motoru
Uvnitř motoru rotuje píst ve tvaru trojúhelníku s vypouklými stranami. Píst se otáčí kolem své osy a zároveň vykonává excentrický pohyb. Vrcholy trojúhelníku vymezují tři samostatné komory, v nichž cyklicky dochází k nasávání palivové směsy, kompresi, explozi, a výfuku spalin. Hlavním přínosem této konstrukce je plynulý pohyb pístu v jednom směru. Díky tomu je možné dosáhnout velmi vysokých otáček a uspokojivého výkonu.

Licenci k výrobě Wankelova motoru tehdy zakoupila řada světových automobilek a uvedla na trh vozy s tímto typem pohonu. Jeho sláva však netrvala dlouho a nevýhody Wankelova motoru posléze převážily nad výhodami. Brzy se projevila malá životnost motoru, snížená zejména opotřebením v hranách pístu. Příčiny nižší termodynamické účinnosti je zase třeba hledat v omezeném kompresním poměru a zhoršeném hoření palivové směsi, které je dáno protáhlým tvarem komory.

V současnosti nalezneme vůz s tímto typem motoru pouze u jednoho výrobce, tím je Mazda a její sportovní automobil Mazda RX-8. Výrobce dokázal uspokojivě vyřešit většinu nectností Wankelova motoru včetně vyšší spotřeby, komplikovaného chlazení i produkce emisí. Motor osazený v Mazdě RX-8 nese označení Renesis, díky minimu pohyblivých dílů je dokonale vyvážen. Výborných vlastností bylo dosaženo díky větším a nově tvarovaným kanálům pro sání a výfuk a díky jemnějšímu rozprašování vstřikovacích trysek. Do vozu Mazda RX-8 jsou montovány dva typy motorů s rozdílnými výkony. Základní má výkon 141 kW (192 k) při 7000 ot/min. Výkonnější verze dosahuje 170 kW při 8200 ot/min a mírně točivý moment 211 Nm při 5500 ot/min. Téměř astronomických 9000 ot/min je povolené maximum této verze motoru.

Podle nejnovějších informací připravuje Mazda novou generaci rotačního motoru. Kromě nového názvu – Rotary 16X – přináší výrobce v této verzi přímé vstřikování, větší objem válců (800 cm3, dříve 654cm3) a hliníkový trochoidální píst.
Společnosti Mazda rozhodně patří uznání za desítky let nepřerušený vývoj tohoto neobvyklého motoru, který se díky nim nestal jen historickou kuriozitou, ale úctyhodným rivalem čtyřdobých motorů.

www.mazda.cz