16 Leden 2006

trolej_1.jpgVýroba trolejbusů Škoda 24 Tr Irisbus (kloubová vozidla mají označení 25 Tr), kterou Karosa v kooperaci s plzeňskou Škodou Electric zahájila v roce 2003, postupně nabírá obrátky s každoročním výrazným nárůstem vyrobených kusů. Zatímco ve druhé polovině roku 2003, kdy spolupráce začala, byly vyrobeny jen prototypové modely a v roce 2004 prodáno prvních devět trolejbusů, v letošním roce se produkce zdvojnásobila a bude vyrobeno 18 vozů.

Pro příští léta se počítá s dalším nárůstem, protože již nyní má Škoda Electric nasmlouvány budoucí zakázky minimálně na 40 vozů. Tyto trolejbusy budou ze dvou třetin krátké vozy (24 Tr), zbytek mají tvořit kloubová vozidla (25 Tr).

"Patnáct letošních sólo trolejbusů už jsme letos dodali do Plzně, Zlína, Jihlavy a Mariánských Lázní. Tři kloubové vozy odeberou České Budějovice," uvedl pro agenturu ČTK generální ředitel Škody Electric Václav Svoboda. Firma je dodává včetně dieselagregátů na jízdu bez elektrického proudu. Například Zlín nakoupil všechny vozy s náhradním pohonem, Plzeň většinu. Mariánské Lázně odebraly naopak výjimečný vůz s pomocnou baterií.

S novým designem vozů 2006 dojde příští rok k průniku na Slovensko. Do Bratislavy bude dodáno šest kloubových vozidel 25 Tr, první už v únoru 2006. V průběhu prosince má být uzavřena dodávka pro Prešov. V první kole soutěže se uspělo v Pardubicích.

"Zákazníci už pochopili, že spojení karosérií Karosa a naší elektrické výzbroje je velmi dobré řešení a už mu důvěřují," řekl Svoboda. Trolejbusy z Plzně jsou až o 25 procent levnější než konkurenční Neoplany s elektrovýzbrojí Kiepe. Přitom technická úroveň výzbroje s IGBT měniči a moderními asynchronními pohony je plně srovnatelná se západními konkurenty. Prověřenou kvalitu karoserie Citelisu snad není třeba našim zaměstnancům připomínat. Znají ji však i zástupci českých dopravních podniků, protože u řady z nich City busy a od letošního roku i Citelisy úspěšně slouží.

Zatímco u Karosy tvoří produkce karoserií pro trolejbusy jen malý podíl ve výrobě, u Škody Electric letos budou mít tržby z prodeje trolejbusů pětinový podíl na plánovaných tržbách firmy. S ohledem na předpokládaný nárůst produkce trolejbusů by se měl v budoucnu ještě zvýšit.
www.karosa.cz