20 Září 2005
Hliník a ocel se spojují téměř dokonale

al_kov.jpgSpojování hliníku s ocelí bylo dosud spíše mechanickým procesem. Díky nové svařovací technologii od společnosti Fronius je nyní spojování těchto dvou kovu možné jako "vnitřní" metalurgický proces. Kouzelné slovo zní CMT (Cold Metal Transfer), což znamená obloukové svařování. Na veletrhu "Schweißen & Schneiden" (od 12. do 17. září 2005) v Essenu byli početní návštěvníci překvapeni, jak právě technologie CMT překračuje dosud platné hranice.

Ačkoliv proces CMT pro spojování hliníku nebo oceli je v praxi zaveden teprve několik měsíců, již se osvědčil. Výrazné přednosti jsou odvozeny od nižšího přívodu tepla při "studeném" procesu - podstatně menší deformace teplem a méně dodatečné práce. Proces CMT nyní nabízí inovační krok pro spojování hliníku s ocelí. Toto spojování otevírá četné nové konstrukční a výrobně technické možnosti. Dveře dokořán mají otevřené především nová uplatnění a inteligentní řešení.

První uplatnění se nabízí v automobilovém průmyslu. Tato oblast se zaměřuje na úspory pohonných hmot prostřednictvím snížení hmotnosti, jakož i na zvýšení bezpečnosti díky cílenému zdokonalení pevnosti. Na základe různých vlastností oceli a hliníku muže jejich spojení získat optimální užitné vlastnosti přizpůsobené namáhání. Pokud homogenně spojíme například hliníkovou střechu s nosnými ocelovými sloupky pomocí elektrického oblouku, můžeme kromě hmotnosti karoserie snížit i těžiště vozu. Značné snížení hmotnosti očekávají konstruktéři při výrobě vagónů a stavbě lešení. V elektrotechnickém a elektronickém průmyslu je v popředí zájmu nahrazení nákladných šroubovaných a nýtovaných spojů.

Proces CMT se v několika podstatných parametrech liší od jiných termických postupu, např. sváření metodou MIG/MAG (Metall-Schutzgas/kov - ochranný plyn), metodou WIG (Wolfram-Inertgas/wolfram - inertní plyn) nebo pomocí laseru, a to nižším přívodem tepla do svařence a kontrolovaným vratným pohybem drátu. Tyto parametry lze v různých místech snadno regulovat. Výsledkem je velice rovnoměrný svar. To je jeden z předpokladů pro spojování hliníku a oceli. Další se týká materiálu - ocelový plech musí být pozinkovaný.
Proces se nazývá obloukové spojování, protože spoj na straně hliníku je svařovaný a na straně oceli pájený. Ocelohliníkové desky jsou nejprve spojeny pomocí tupého svaru pájeného plamenem a poté tvářeny. Výsledkem je, že svar splňuje jak požadavky na pevnost, tak i na odolnost proti korozi. Bezrozstřikovým procesem CMT otevřela společnost Fronius novou kapitolu v dějinách svařování.
http://http://www.fronius.cz