15 Červenec 2005
Přistáním letounů L39 ZA Albatros byl slavnostně obnoven provoz vojenského letiště v Náměšti nad Oslavou. Ukončení výlukových projektů jako části první etapy rekonstrukce tohoto klíčového letiště, jejichž hodnota dosáhla částky přibližně půl miliardy korun, znamená zvýšení bojové schopnosti letectva, které tak získalo do užívání základnu zařazenou do obranného systému letišť NATO. Právě Severoatlantická aliance je spolu s Ministerstvem obrany České republiky investorem modernizace základny, jejíž část stavebně uskutečnilo v uplynulých 12 měsících sdružení firem vedené společností Skanska DS.
"Uskutečněním tohoto projektu zvýší Česká republika, respektive Armáda ČR nejen bezpečnost provozu letecké techniky, ale současně splní své závazky vůči NATO," poznamenal předseda představenstva a generální ředitel Skanska DS, Josef Hájek.Projekt modernizace letecké základny v Náměšti nad Oslavou vychází z požadavků NATO na zvýšení kapacity letiště a ze snahy o zajištění vyšší bezpečnosti leteckého provozu při maximálním využití stávajících ploch. První etapa modernizace zahrnovala rekonfiguraci vzletové a přistávací dráhy, výstavbu parkovišť letounů a stanoviště vybíjení a nabíjení letounů, zvýšení komunikační kapacity a vybavení letiště standardním přibližovacím světelným systémem. Na obou koncích stávající letištní dráhy bylo instalováno také zcela nové speciální brzdící zařízení, které dodala a namontovala americká firma, jež je jeho výhradním výrobcem. Zařízení je podobné tomu, jaké je užíváno na letadlových lodích. Letadla, která jsou pro tento systém vybavena, vypustí po přistání hák, který se zachytí o lano natažené napříč dráhou a letadlo je posléze bezpečně zastaveno ještě před koncem dráhy.
Při budování nových betonových a živičných ploch o výměře téměř 55 000 metrů čtverečních byla uplatněna moderní vysoce ekologická technologie recyklace betonu. Do konstrukčních vrstev byl dle projektu využit rozdrcený beton z dosavadních ploch. Díky tomuto řešení nebylo zapotřebí zřizovat skládku na vytěžený materiál mimo areál letiště, dopravní zatížení stavby tak bylo minimální a v konečném důsledku bylo použito méně nového materiálu. Prostor v předpolí vzletové dráhy v délce 180 metrů na obou koncích dráhy byl významně zkvalitněn a zpevněn asfaltovým povrchem. Přibyla také nová čtvercová plocha se stranami dlouhými téměř 120 metrů, která tvoří parkoviště například pro dvě velká dopravní letadla. Nové plochy bude možné používat také jako parkovací plochy pro ostatní letouny Armády ČR a NATO.
Modernizace vojenské základny Náměšť nad Oslavou, která byla zařazena do obranného systému letišť NATO, bude pokračovat i po transformací 22. základny letectva Náměšť a 23. základny vrtulníkového letectva Přerov (k 1. 1. 2008), pravděpodobně až do roku 2015.