14 Duben 2005

Cesta přes Českou republiku se v příštím roce pro řidiče kamionů výrazně změní. Pokud vláda naplní svůj plán, začnou řidiči nákladních aut nad 7,5 tuny v průběhu roku 2006 platit za průjezd po dálnicích mýto. Konkrétní technologii pro výběr mýta kabinet teprve zvolí. Vláda na svém středečním zasedání zatím rozhodla, že mýto v příštím roce zavést chce. Pořízení technologie by zaplatil stát a náklady následně uhradí z výnosů mýtného, řekl MF DNES informovaný zdroj. Kabinet také rozhodl o vypsání výběrového řízení na manažera celého projektu. Soutěž na dodávku technologií chce stát vyhlásit nejpozději do konce června. Hodnota zakázky se odhaduje zhruba na čtyři miliardy korun. Provozovat celý systém bude Ředitelství silnic a dálnic. Úředníci se budou také v Bruselu snažit vyjednat souhlas s tím, aby bylo možné mýto vybírat i v co nejširší síti silnic 1. třídy. Návrh ministra dopravy počítá v roce 2006 se zpoplatněním zatím 970 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Roční výnosy z mýtného se zatím odhadují zhruba na pět miliard korun. V Evropské unii vybírá elektronické mýto zatím Německo a Rakousko, přičemž v každé z těchto zemí funguje odlišný systém. Po zavedení mýta v těchto zemích se provoz kamionů na českých silnicích zvýšil, mýtné má růst nákladní dopravy omezit. Mezi firmami, které otevřeně projevily zájem o dodávku technologií pro Česko, jsou konsorcia vedená firmami Siemens, Kapsch, IBM a Transtoll. (iDnes)