16 Srpen 2006
Mladá žena má nejraději rušné italské silnice. Se silným tahačem Scania a cisternou plnou nebezpečného nákladu na ně vyráží jak nejčastěji může. Volné dny tráví na jihu Evropy tisíce Čechů. Málokdo si však užívá divoký provoz na tamních silnicích. Pro Simonu Šatánkovou ale právě týden v Itálii strávený za volantem kamionu představuje ideální dovolenou.
„Do Itálie jezdím asi nejraději. Je tam velký provoz, rychlost, zmatek. Jejich temperament se nezapře ani v dopravě,“ tvrdí nadšeně mladá žena, která evropské silnice brázdí ve volném čase se svým manželem. Ten je profesionální řidič. „Do Itálie a Francie vozí nebezpečné látky v cisterně třídy 6 a 8, takže jsem si před lety udělala papíry i na ně,“ nepřestává překvapovat Simona.Kromě jižní Evropy se nejvíc těšívá na cesty do Anglie. „Dřív jsme tam jezdili velmi často a já si vždycky strašně užívala plavbu lodí z Calais do Doveru.“ Horší už to prý bylo s jízdou po levé straně vozovky. I na to si však časem zvykla.
V kabině trucku už mladá žena najela desítky tisíc kilometrů. Tvrdí, že být řidičem z povolání je práce pro muže, přesto sama usedá za volant kamionu co nejčastěji. Ve svých sedmadvaceti letech se může pochlubit šesti roky zkušeností s řízením těchto mnohatunových kolosů. „Začínala jsem ještě na vozech s čumákem. Nebylo to zrovna jednoduché, ale opravdu mě to bavilo.“ Zábava během let přerostla ve vášeň, takže dnes dokáže mluvit o nákladních vozech celé hodiny. „Dlouhou dobu jsme jezdili se Scanií 530. Dnes má manžel Scanii R 580 Topline. Moc se mi líbí, je to pohodlné a prostorné auto s velkým výkonem a automatickým řazením Opticruise,“ popisuje amatérská řidička. Nejraději má právě Scanii, dobré je podle jejích slov Volvo. "Švédi jsou prostě Švédi."
V tomto názoru se Simona shoduje se svými oblíbenými Italy. „Mají k autům velký vztah, zvláště ke Scaniím, a umí si je patřičně vyšlechtit a upravit. Když se potkáváme dokáží ocenit i naše upravené "erko", zvláště, když vidí za volantem ženu.“
Na parkovištích ostatní řidiče vždy překvapí, když střídá svého muže za volantem. „Čekají, že si tam chvíli posedím a pak se vrátím na místo spolujezdce. Když se rozjedu, jsou trochu vykulení, ale jejich reakce jsou vždycky pozitivní,“ usmívá se.
Podobně prý reagují i policejní hlídky. Pokud jde o přepravu nebezpečných nákladů bývají obvykle velmi nekompromisní a tvrdé. „Několikrát se ale stalo, že když jsem řídila já, byli policisté velmi příjemní a jejich kontrola tachografových kotoučků mnohem zběžnější,“ popisuje Simona výhody ženy za volantem.
Velkého kritika svých řidičských schopností má v manželovi. „Je velký puntičkář a hodně přísný, hlavně co se týká auta. Tvrdí ale, že jsem dobrá řidička a nebojí se mi svůj truck svěřit.“
Problematičtí řidiči jsou podle ní hlavně majitelé osobních aut. „Jejich chyby a bezohlednost občas zarážejí. Měli by si někdy vyzkoušet, jaké to je s takovým kolosem a tonáží jezdit, pak by se snad chovali lépe“. Také proto se snaží být k truckerům tolerantnější, když zrovna řídí osobní auto.
I přes svoji lásku k truckům Simona několikrát odmítla možnost stát se profesionální řidičkou. „Mám své stálé zaměstnání, které mě baví a současně poskytuje dost volna, které pak využívám k řízení kamionu. Nemám proto potřebu je měnit za jiné,“ vysvětluje. Řízení kamionu a cestování po Evropě se ale i v budoucnosti chce věnovat jak jen to půjde. „Mé kolegyně v práci i šéf mi to schvalují a fandí mi. Proto mi vycházejí maximálně vstříc, pokud potřebuji volno, abych mohla vyrazit na cesty.“
www.scania.cz