28 Červen 2006

vlakcccp.jpgSpolečnost Siemens dodá Ruským drahám (RZD) osm rychlovlaků typu Velaro® RUS a zároveň na příštích třicet let přebírá odpovědnost za jejich údržbu. Hodnota kontraktu na dodávku a údržbu vlaků činí přibližně 600 mil. eur. RZD dostanou supermoderní vlaky, které pojmou až 600 cestujících a jezdí rychlostí až 250 km/h, do roku 2010. V první fázi budou nové vlaky jezdící rychlostí až 250 km/hod nasazeny na

trase Moskva-Sankt Petěrburg a později budou v provozu na trati mezi Moskvou a Nižným Novgorodem. Část vlaků bude vybavena pro provoz na tratích se stejnosměrných a střídavým proudem. Desetivozové vlakové jednotky měří 250 metrů a nabízejí místo pro více než 600 cestujících. Budou uzpůsobeny pro ruskou širokorozchodnou síť a budou tedy zhruba o 33 cm širší než německé vysokorychlostní vlaky typu ICE 3, které v současnosti jezdí v Německu. Dnes podepsané smlouvě na dodávku vlaků předcházel kontrakt na jejich vývoj v hodnotě 40 mil. eur uzavřený v dubnu 2005. Vývojové a konstrukční práce provedou závody společnosti Siemens v Erlangenu a Krefeld-Uerdingenu. V Německu budou vlaky také vyrobeny. Při montážních pracích se počítá se zapojením místních firem. Poslední vlaky by měly být dodány do roku 2010.

Koncept rychlovlaků pro Rusko s názvem Velaro RUS je založen na platformě společnosti Siemens pro vysokorychlostní vlaky typu Velaro, jejichž vývoj započal u rychlovlaku ICE 3 určeného pro Německé dráhy (DB AG). Mezi výhody platformy Velaro se řadí například technologie pohonu: Trakční výzbroj je umístěna pod podlahou vozu, takže při stejné délce vlaku nabízí Velaro oproti jiným vozidlům až o 20 % více míst k sezení.

„Díky této zakázce bude mít Rusko nejmodernější rychlovlaky na světě. Tento kontrakt je ale také výborným základem dlouhodobého partnerství mezi Siemensem a RZD ve všech oblastech železničního průmyslu,“ uvedl u příležitosti podpisu smluv předseda představenstva divize Transportní systémy Hans M. Schabert. Po dodávce 60 vlaků pro Čínské dráhy a dalších zakázkách pro španělské, nizozemské a německé železnice tak společnost Siemens podepsala další kontrakt na dodávku vysokorychlostních vlaků.


Společnost Siemens, divize Transportní systémy (TS), patří k největším světovým firmám v oblasti kolejové dopravy. Jako komplexní dodavatel a systémový integrátor sdružuje dnes ve svých segmentech Automation & Power a Rolling Stock veškeré kompetence, od systémů řízení provozu, přes napájení elektrickou energií, až po vozidla pro městskou i železniční dopravu. Portfolio doplňují rozsáhlé zkušenosti s řízením projektů a moderní koncepce servisních služeb. V obchodním roce 2005 (skončil 30. září 2005) dosáhla divize TS celosvětově obrat 4,2 mld. EUR a měla 18 400 zaměstnanců.
V České republice je Siemens, divize Transportní systémy, dodavatelem nejmodernějších vozů pro pražské metro a osobních, jídelních a lůžkových vozů pro železniční dopravu. Je rovněž významným dodavatelem signalizačních a zabezpečovacích systémů a dalších technologií a komponentů pro zajištění komfortní, spolehlivé a bezpečné kolejové dopravy.
Více informací najdete na internetových adresách http://www.siemens.com/transportation a http://www.siemens.cz/ts.