První ekologicky šetrný hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou v kontinentální Evropě otevře Tesco 10. února ve východočeské Jaroměři. Budova navržená stavebním oddělením Tesco je řešena jako energeticky soběstačná dřevostavba. Projekt budovy byl jak z hlediska stavebního, tak technologického navržen tak, aby produkce CO2 byla snížena na minimum a byla vyrovnána neboli vynulována stejným množstvím CO2 spotřebovaným během pěstování zdroje energie. „Soběstačnost budovy zajišťují dvě kogenerační jednotky, které produkují dostatek energie pro celkový provoz hypermarketu. Jako palivo je v nich využit čistý řepkový olej, ze kterého jednotky vyrábějí nejen elektrickou energii, ale také teplo pro vytápění a chlad pro chlazení objektu,“ popisuje Miroslav Friml, ředitel stavebního oddělení Tesco. Na šikmých světlících střechy jsou nainstalovány solární kolektory. Jak kogenerační jednotky, tak solární kolektory jsou napojeny na absorpční výměník, který slouží pro přeměnu teplé vody na chladnou, která se tak stává zdrojem chladu pro objektové chlazení v letním období.
K úsporám energie dochází i díky dalším opatřením. Ve střeše jsou umístěny šedové světlíky umožňující přirozené osvětlení prodejní plochy. Díky jejich severnímu nasměrování však nedochází v letním období k nežádoucímu přehřívání objektu. Osvětlení prodejní plochy je stmívatelné, reaguje na zisky denního světla a automaticky upravuje intenzitu umělého osvětlení tak, aby bylo dosaženo požadované hladiny osvětlenosti. Dešťová voda je zachytávána v akumulační nádrži a následně použita na splachování WC, mytí podlah, zalévání zeleně apod. Převratnou novinkou, kterou v blízké budoucnosti Tesco představí se společností ČEZ, je dobíjecí zařízení pro elektromobily, které bude umístěno přímo na parkovišti hypermarketu.
Doba výstavby nového obchodu trvala 18 týdnů, celkové investice jsou o necelých 30 % vyšší než u srovnatelného standardního objektu. „Návratnost investic očekáváme v horizontu 14 let,“ říká Miroslav Friml a doplňuje: „Snižování vlastních emisí a dopadu na životní prostředí pomocí efektivního využívání moderních technologií patří k prioritám společnosti Tesco všude na světě. Díky úsporám energie a využívání obnovitelných zdrojů chceme do roku 2020 snížit naši uhlíkovou stopu na polovinu hodnoty, kterou jsme dosahovali v roce 2006, a do roku 2050 se chceme stát celosvětově společností s nulovou uhlíkovou stopou.“
Společnost Tesco tímto ekologickým projektem navázala na své předchozí aktivity směřující ke snižování ekologické stopy. „Čtyři obchody v minulosti už byly například vybaveny technologií chlazení Cooltec s přírodním chladivem CO2, navíc uplatňujeme energeticky úsporná opatření jak v nových, tak i stávajících obchodech,“ upřesňuje Miroslav Friml.
Doplňující informace:
Hlavní milníky v ekologickém přístupu Tesco
2006 – Ekologické cíle se staly součástí strategie společnosti
2007 – Ušetřeno 7 216 tun CO2. První ekologický obchod otevírá v Žatci. Postupné zavádění energeticky úsporných opatření v nových i ve stávajících obchodech
2008 – Energeticky úsporný hypermarket v Říčanech
2009 – Nové vozy s CNG pro zásobování v Praze
2009/10 – Technologie chlazení s CO2
2011 – První energeticky úsporný hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou v Jaroměři
Uhlíková stopa je množství přímo či nepřímo vypuštěných skleníkových plynů, které svou činností produkujeme. Jinak řečeno je to nástroj k měření dopadů lidských aktivit na životní prostředí vyjadřovaný v ekvivalentech oxidu uhličitého CO2, a to v gramech či kilogramech.