Prosadit se na světovém trhu ICT a expandovat na vyspělé národní trhy, kterými jsou zejména Německo, Velká Británie a zámoří, je velice obtížné a pro jednotlivé české ICT firmy až nemožné. Oblast IT je z hlediska prezentace a marketingových dovedností jednou z nejnáročnějších. CzechTrade cílenou podporu tohoto obtížného, avšak prestižního a perspektivního odvětví, začal před 5 lety v Německu, kde se české firmy představily poprvé na veletrhu SYSTEMS Mnichov. Dalších významným krokem byla spolupráce při založení ICT aliance, která od října letošního roku proměnila ve sdružení právnických osob s cílem sjednotit české IT a telekomunikační společnosti a ve spolupráci s CzechTrade je cíleně propagovat v zahraničí. Na podporu českého ICT sektoru již CzechTrade uspořádal řadu kontaktních seminářů v zahraničí – např. ve Velké Británii, Holandsku, Skandinávii, USA či Rakousku. Popáté se české IT firmy budou prezentovat ve dnech 24. – 28. října ve společné expozici na prestižním místě v rámci veletrhu Systems v Mnichově. Zahraniční studie umisťují šance českých firem zejména v oblasti outsourcingu do absolutní světové špičky za současnou IT velmoc v této oblasti, Indii.
Outsourcing jako výzva
Zejména v oblasti outsourcingu zahraniční studie řadí ČR na prestižní místa. Například analýza agentury A.T.Kearney vidí ČR jako čtvrtou nejlepší outsourcingovou destinaci na světě. Před námi se umístila pouze Indie, Čína a Malajsie. Potěšující je i zpráva The Economist Intelligence Unit, která hodnotí Českou republiku jako nejvhodnějšího kandidáta pro outsourcing v Evropě a třetího nejlepšího kandidáta v globálním srovnání. „Zpráva vychází z několika hodnotících kritérií, jako je dostatek lidských zdrojů, jejich kvalita či podnikatelské prostředí. Fakt, že jsme se umístili za Indií je dán pak zejména tím, že s touto zemí nemůžeme soupeřit pokud jde o počet pracovníků na trhu,“ říká Petr Niedoba, člen představenstva Czech ICT Alliance a ředitel prodeje a marketingu jedné ze zakládádajících společností, CN Resources International (CZ), a. s.
Na řadě trhů, zejména ve Velké Británii, však lze sledovat v oblasti outsourcingu jisté „přesycení“ Indií a příklon k zájmu o země střední a východní Evropy. „Zejména vysoký stupeň připravenosti, profesionalita, výborná jazyková výbava a vhodně zvolené prodejní argumenty jasně ukazují možnosti českého IT sektoru prezentovat se jako nastupující síla v oboru. Naopak, s nedostatky se podle zkušeností zahraničních kanceláří CzechTrade potýká často právě komunikace s indickými firmami. To může být doplňkovou výhodou pro vstup českých firem na zahraniční trhy a výhodou pro IT outsourcing,“ říká k šancím českých firem Jitka Hanzlíčková, generální ředitelka agentury CzechTrade.
Popáté na veletrhu Systems v Mnichově
Plný či částečný outsourcing stále více prostupuje i veletrhem informačních technologií SYSTEMS v Mnichově. Ten je po veletrhu CeBit Hannover druhou nejvýznamnější IT akcí v evropské měřítku. Letošní ročník se uskuteční ve dnech 24. až 28. října. Za ocenění významu české expozice považujeme i její umístění v hale A1, tedy na nejprestižnějším místě mezi špičkovými světovými hráči v rámci veletrhu a zároveň v části Software, Systems and Integration, tedy v části, která zaměřením odpovídá nabídce českých firem na veletrhu. Veletrh Systems svým umístěním zasahuje oblast se silným růstovým potenciálem do vzdálenosti cca 500 km kolem Mnichova. Roční investice do ICT na německém trhu dosahují 128 mld. EUR, v Itálii 67 mld. EUR, ve Švýcarsku 20 mld. EUR, v Rakousku a Polsku 14 mld. EUR. Oproti investice domácího trhu ČR dosahují pouze 6 miliard EUR.
Veletrh Systems v Mnichově je považován za významnou akci v IT a komunikacích ve druhé polovině roku v Německu zvláště pro odborné kruhy, které tvoří 99% návštěvníků veletrhu. Loňský počet vystavovatelů přesáhl 1200, což je přibližně dvojnásobek domácího Invexu. Česká expozice patří na veletrhu SYSTEMS k nejpočetnějším ze zemí střední a východní Evropy, silnější v loňském roce byla pouze expozice Rumunska. Veletrh loni přilákal přes 65 tisíc návštěvníků, 1745 účastníků konferencí a více než 2300 zástupců médií. Letos se očekává oživení jak na straně vystavovatelů, tak návštěvníků.
„Co je však důležité pro české firmy, Systems se již několik let profiluje jako IT veletrh, spojující region střední a východní Evropy s německým trhem. Tento faktor nabral na významu ještě více po vstupu ČR a dalších středoevropských zemí do EU,“ dodává Jitka Hanzlíčková.
Přestože konkurence se zostřuje, příležitosti pro české firmy vidí dobře Petr Niedoba, který letos na SYSTEMS bude vedle CN Recources International (CZ), a. s. hovořit také za celou Czech ICT Alliance. CN Resources se letos představí na SYSTEMS již potřetí. „Naše firma má s outsourcingem vývoje softwaru pro zahraniční klienty bohaté zkušenosti. Myslíme si, že v současné ekonomické situaci u našeho souseda znamená outsourcing vývoje a údržby dobrou příležitost pro německé firmy, jak snížit náklady i počet vlastních pracovníků. Narozdíl od podobného přesouvání těchto činností do Indie a dalších nízkonákladových zemí v Asii má Česká republika výhodu stejné časové zóny, sdílení stejné kultury s kliety z Evropy a dlouhou tradici vysoké kvalifikace pracovníků a standardů kvality," je přesvědčen Petr Niedoba. Spolu se CN Resources se letos na Systems představí společnosti Dezadata, Moravia IT, SATCA, UNIENT Communications, Lingea, Komix, StringData a IT SYSTEMS, které svou účastí podpoří agentura CzechTrade a Expo Consult.
Pro české firmy je tento veletrh nejvýznamnější příležitostí pro první mapování německého trhu a získání prvních kontaktů, zvláště pokud firmy nenavštíví podstatně větší veletrh CeBIT na jaře v Hannoveru. Účast na veletrhu CzechTrade ve spolupráci s konzulátem v Mnichově organizuje již od roku 2000. S finanční podporou formou dotace na stánek se na Systems od roku 2000 podívalo již více než 50 firem.
Společně na další trhy
CzechTrade ve spolupráci s Czech ICT Alliance připravuje řadu dalších akcí na podporu českého ICT ve světě. „Ve spolupráci s našimi zahraničními zastoupeními připravujeme sérii matchmakingových seminářů v zahraničí. Začali jsme prezentacemi v Dánsku, Švédsku, USA, Velké Británii a Rakousku. Tam jsme jednak prezentovali možnosti CzechTrade a zároveň si jednotlivé firmy prezentovaly svůj produkt. Po zkušenosti zejména z Velké Británie, kde jsme prezentaci již zopakovali, bylo vidět úspěch firem v tom že došlo k uzavření kontraktů, ale i jednání o různých kooperačních projektech, protože tento obor není jednorázový obchod, ale je to „běh na velmi dlouhou trať,“ říká Jitka Hanzlíčková. Na seminář v Londýně přišlo zhruba padesát zájemců o outsourcing do České republiky. Mezi účastníky byl i například senior buyer British Telecomu, tzn. senior manažer zodpovědný za nákupní strategie britského operátora.
„Typizovaný matchmakingový seminář má dvě části. Ta první je informativní, kdy zájemcům o spolupráci vysvětlíme přednosti českého ICT a přiblížíme jim zdejší podnikatelské prostředí. Ve druhé části se představitelé českých firem setkávají s potenciálními obchodním partnery v rámci bilaterálních jednání, která předem připravuje a zprostředkovává agentura CzechTrade prostřednictvím svého zastoupení v teritoriu,“ říká k průběhu akcí Petr Niedoba.
S CzechTrade Czech ICT Alliance spolupracuje také na přípravě nového tištěného katalogu, prostřednictvím kterého budou alianci propagovat všechny zahraniční pobočky agentury, kterých je v současnosti 30 a také obchodně-ekonomické úseky našich ambasád. „Ze strany agentury CzechTrade můžeme pomoci také prostřednictvím přímé asistence v zahraničí a dále také finančními programy. Stále ne všichni vědí, že české firmy, v případě, že se tři a více sdruží do aliance, mohou získat až 50% nákladů na marketingové aktivity v zahraničí. Nejde jen o vytváření zahraničních propagačních materiálů či tvorbu internetových stránek v cizím jazyce, a to až do výše 1 milionu korun, ale také například o průzkumy trhů a konkurence a pořizování dalších pro vstup do zahraničí klíčových informací,“ dodává Jitka Hanzlíčková.
Poprvé ve Španělsku
Poprvé se letos v listopadu české ICT představí na španělském trhu, konkrétně v průběhu veletrhu informatiky, elektroniky a komunikací SIMO 2005. Účast na veletrhu doplní i prezentace českého ITC průmyslu, která proběhne 16.11. na madridské obchodní komoře. Zájemci mohou kontaktovat madridskou kancelář CzechTrade:
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
„Spolupráce českých a španělských firem je zatím v oboru ITC jen mizivá, což je způsobeno zejména vzájemnou neznalostí. Proto je veletrh SIMO příležitostí seznámit španělské firmy s nabídkou firem českých. Firmy mohou buď pouze zaslat katalogy k jejich prezentaci na stánku nebo přijet osobně a mít připraveny schůzky s vybranými španělskými zájemci,“ říká k připravované účasti ve Španělsku Jitka Hanzlíčková.
Španělský trh ITC začíná opět nabírat na síle, po několika slabších letech vzrostl v roce 2004 o 8,8%. Tento nárůst je způsoben zejména dobrým vývojem mobilní telefonie a služeb přístupu na Internet. Ty v roce 2004 vykázaly nejvyšší dynamiku (+39,2%). Španělsko je výrazným dovozcem služeb informatiky, v roce 2004 nakoupilo v zahraničí tyto služby v hodnotě přesahující 200 milionů EUR (čtyřnásobek dovozů), přičemž nejvíce tyto služby objednalo Španělsko v Irsku, Velké Británii a Německu – v zemích, kterým může český ICT průmysl konkurovat.
Z jednotlivých segmentů IT je to zejména trh softwaru, který má nejlepší vyhlídky, z toho pak je na tom nejlépe vývoj softwaru šitého na míru pro implantaci modelů zlepšujících produktivitu, dobré podmínky jsou i pro vývoj webových služeb a aplikací e-business, software pro skladování dat, software pro mobilní komunikace a technologie Wi-fi. Konkrétně segment skladování dat zaznamenal roční nárůst 25% po požáru budovy Windsor. Kličovým elementem se stane oblast bezpečnosti, kde se očekávají velké investice jak do softwaru, tak do hardwaru. Trh bezpečnosti IT dosáhl v roce 2004 ve Španělsku hodnoty 267 milionů EUR a očekává se, že v roce 2006 by se měl pohybovat kolem 500 milionů EUR.