31 Srpen 2006
První parkovací naváděcí systém na světě, který se obejde bez drátů a podzemního připojení, se za prvních 100 dní svého provozu uvedl skvěle. Systém nasazený v Mnichově používá k přenosu dat a řídicích signálů ve všech 25 parkovacích garážích v centru města systém GPRS. Společnost Siemens tento systém vyvinula ve spolupráci s firmou Setrix a tuto technologii rovněž provozuje. Systém zlepšil využití kapacity mnichovských parkovacích garáží tak, že řidiče předem informuje o volných
parkovacích místech. V praxi jde o relativně finančně nenáročný projekt, systém proto vzbudil zájem i dalších měst.Předchozí parkovací naváděcí systémy byly vždy náročné a nákladné na instalaci, protože musel být položen velký počet kabelů, které přenášely signály do informačních panelů na ulicích a parkovací garáže propojovaly. Nový systém v Mnichově používá vysílače-přijímače společnosti Setrix financované prostřednictvím firmy Siemens Venture Capital. Vysílače-přijímače využívají mobilní standard GPRS k posílání dat přes internet do řídicího centra, kde celý systém spravuje počítač. Parkovací garáže vysílají informace o obsazených místech přímo do vysílačů-přijímačů, které tato data pak posílají dál na digitální informační panely instalované podél hlavních dopravních tepen ve městě. Data jsou přenášena radiově, a tak lze panely jednoduše nainstalovat přímo tam, kde jsou potřeba.
Kromě integrace všech součástí parkovacího naváděcího systému je Siemens zodpovědný také za jeho provoz. Systém je velmi ekonomický a na pracích pod zemí město Mnichov ušetřilo minimálně 500.000 eur. Řešení není také nákladné na provoz, protože potřebuje méně počítačů než systém s dráty a kabely a protože poplatky za přenos dat mohou být fakturovány paušálně.
Používání internetu k přenosu dat znamená pro provozovatele a veřejné orgány možnost jednoduché úpravy systému. Město tak může zajistit, aby část kapacity parkovací garáže zůstala pro určitou akci volná, aniž by muselo přímo změnit jakékoli nastavení v řídicím středisku. Policie může displeje využít k odklonění dopravy mimo místa dopravních nehod. Síťové propojení také umožňuje systém připojit na Bavorské centrum řízení dopravy (BayernInfo).
Společnost Siemens provozuje v bavorské metropoli Mnichově různé inteligentní naváděcí parkovací systémy. Například na mnichovském letišti na Terminálu 2 je od roku 2003 v provozu systém Sipark, na Terminálu 1 je stejný systém v současnosti ve výstavbě. Spuštěním navigačního parkovacího systému v Terminálu 1, které je plánováno na rok 2009, se tento systém s 15.000 parkovacími místy stane největším svého druhu na světě. U každého parkovacího místa i v uličkách jsou instalovány senzory, které neustále kontrolují pohyb v garážích, ultrazvukový senzor kontroluje obsazenost parkovacího místa. Elektronické informační panely poté směrují přijíždějící řidiče na nejbližší volné místo. Tak je zajištěna maximální efektivita při využívání parkovacích míst na letištním terminálu.
http://www.siemens.cz