19 Listopad 2009
Budoucnost městské dopravy poprvé představena v Praze

Unikátní autobus s trihybridním pohonem představil Ústav jaderného výzkumu Řež a jeho partneři Škoda Electric, Proton Motor a Veolia Transport. Tento první autobus s vodíkovými palivovými články vyvinutý ve střední a východní Evropě nese označení TriHyBus a bude sloužit v běžné městské dopravě města Neratovice. Na projektu se finančně podílelo Ministerstvo dopravy ČR a EU. Při provozu TriHyBusu (zkratka z anglického Triple Hybrid Hydrogen Bus, resp. trihybridní vodíkový autobus), jenž navenek vypadá jako běžný autobus, nevznikají žádné škodlivé emise.

Minimální je i hladina hluku a vibrace při jízdě. TriHyBus je unikátní i mezi obdobnými vodíkovými vozidly: využívá totiž systém trojitého hybridního pohonu - vodíkových palivových článků, baterie a výkonných kondenzátorů zvaných ultrakapacitory. Navíc uchovává brzdnou energii, aby ji mohl využít při akceleraci nebo při jízdě do kopce. Tím pádem pracuje s mnohem vyšší účinností a tedy i delším dojezdem.
Koncept trojitého hybridního systému má velkou šanci se prosadit na mezinárodním poli v sériové výrobě. Jeho tvůrci usilovali o snížení ceny vodíkového autobusu použitím menšího palivového článku a také omezit spotřebu vodíku. Všechny tři zdroje energie jsou provozovány v optimálním režimu, čímž se prodlužuje jejich životnost.

TriHyBus má klasické rozměry běžného městského autobusu: je 12 m dlouhý a jeho hmotnost při plném zatížení činí 18 t. Výkon elektrického trakčního motoru je 120 kW (resp. 163 HP). Hlavní zdrojem energie motor je membránový palivový článek od firmy Proton Motor o výkonu 48 kW. Maximální rychlost TriHyBusu je omezena na 65 km/h. Do zásobníků na střeše vozidla se plní 20 kg plynného vodíku pod tlakem 350 barů. Na jednu nádrž TriHyBus ujede až 300 km. Jezdit bude TriHyBus na běžné lince v Neratovicích, data z provozu se budou sbírat a analyzovat pro účely dalších vylepšení.

Na projektu TriHyBus pracoval ÚJV Řež od roku 2005. Postupně se do projektu zapojila řada dalších partnerů z ČR i z ciziny: Škoda Electric a.s., Proton Motor plc. (SRN), LindeGas a.s., IFE Halden (Norsko) a Veolia Transport a.s.