Letošní mistři ČR Roman Kresta a Petr Gross spoléhají na kvalitu motorových olejů MOGUL. O zrodu vzájemné spolupráce a plánech do budoucna vypráví v rozhovoru vedoucí marketingu PARAMO, a.s. Renata Marková. Leoš Dostál, segment manažer retail zase prozrazuje tajemství úspěchu oleje MOGUL 5W-50 Extreme Sport.
Rozhovor s Renatou Markovou, vedoucí marketingu PARAMO, a.s. a Leošem Dostálem, segment manažerem retail
Jak se zrodila myšlenka spolupracovat se závodním týmem?
Marková: Impulsem k zahájení spolupráce a tím i propojení značky motorových olejů Mogul s motorsportem byl návrat Romana Kresty na scénu domácí rally a jeho úspěch na Barum Rally v roce 2006. Stalo se tak po několika letech, kdy společnost Paramo s žádným špičkovým rally jezdcem nespolupracovala. Základní myšlenkou našich aktivit v motorsportu je ukázat, že naše oleje jsou kvalitní a mohou být nasazeny i do extrémně namáhaného motoru závodního vozu.
V počátku naší spolupráce nám šlo o to, abychom byli na vybraných nejprestižnějších soutěžích roku 2007 hlavním nebo generálním partnerem. V roce 2008 jsme spolupráci za podmínky testování nového oleje MOGUL 5W-50 Extreme Sport rozvinuli směrem k získání titulu v celém šampionátu.
Ve kterém závodě poprvé startoval MOGUL Racing Team?
Marková: V roce 2007 na 42. ročníku MOGUL Šumava Rallye Klatovy. Tuto rallye sice Roman po vyjetí z trati nedokončil, nicméně naše spolupráce pokračovala formou generálního partnerství při Rally Bohemia 2007.
Co předcházelo začátku používání oleje MOGUL v závodním voze Romana Kresty? Jak je obtížné prosadit český olej do špičkového závodního vozu? Naráželi jste na „psychologickou“ bariéru ze strany techniků? Jaké záruky (testy) jste museli předložit?
Marková: Jak už jsem řekla, naší prioritou je propojení značky MOGUL s využitím kvalitního oleje v motoru, nikoliv její prosté zviditelnění formou velkého loga na závodním voze. Tímto propojením nedůvěřivému českému motoristovi dokazujeme, že olej tuzemského výrobce dokáže to samé, jako oleje zahraniční konkurence. Zda je obtížné náš olej prosadit? Vlastně ani ne. S vlastníkem závodního vozu Antonínem Charouzem jsme se domluvili během chvilky. Nic nebránilo tomu, aby byl motorový olej MOGUL do motoru nasazen. Přesvědčit vlastní tým mechaniků bylo už horší. Na samém počátku byli velice skeptičtí, ale po prvních ostrých testech jejich nedůvěra začala opadávat. Svoji roli sehrála i úroveň práce našich vývojových specialistů, kteří pečlivě sledují parametry oleje a vytváří týmu špičkové zázemí srovnatelné s jakoukoliv jinou renomovanou značkou. Než se nám však podařilo „prolomit tyto ledy“, nechali jsme mimo jiné provést analýzy oleje v nezávislé akreditované zkušebně Ústavu paliv a maziv. Její verdikt plně potvrdil výsledky naší laboratoře, a sice, že využití oleje MOGUL 5W-50 Extreme Sport v závodních motorech nic nebrání.
Jak jsou vlastnosti oleje při použití v takto náročných podmínkách dále monitorovány?
Dostál: Po nasazení do ostrého motoru je olej po každém závodním dnu vypuštěn a předán do laboratoří vývoje motorových olejů společnosti Paramo k rozborům. Sledují se základní klíčové parametry jako je změna visozity, s tím související obsah paliva, obsah úsad, obsah kovů indikující opotřebení mechanických částí motoru a dalších prvků (např. křemík indikující znečištění prachem).
Dost často platí, že samotný pilot závodního vozu není příliš zasvěcený do jeho technických detailů. Roman Kresta je v tomto ohledu výjimkou – jak se vám s ním spolupracuje?
Dostál: Roman Kresta i Petr Gross jsou stoprocentními profesionály, při přípravě na jednotlivé podniky MMRČR neponechají nic náhodě. Stejně tak celý tým mechaniků a lidí, kteří plní své dané úkoly při každém závodě seriálu. Samotný Roman je nejen špičkovým jezdcem, ale rovněž vyučeným automechanikem a za volant závodního vozu se propracoval právě přes post mechanika. Navíc působí jako inženýr týmu Martina Prokopa (vítěz Rally Nový Zéland v třídě N - pozn. redakce), takže opravdu patří k těm pilotům, kteří svému vozu velmi dobře rozumí. O to profesionálnější práci pak vyžaduje od svého týmu. Samozřejmě sleduje i výsledky analýz oleje a jeho působení v motoru a i zde uplatňuje stejně přísná měřítka. My si této profesionální spolupráce velmi vážíme.
Motorový olej Mogul 5W-50 EXTREME si v závodním speciálu vedl bezchybně, jaké plány máte do budoucna?
Dostál: Plány? Jednoznačně chceme spolupracovat s předními týmy, působícími v jednotlivých seriálech, v oblasti vývoje plně syntetických motorových olejů. Našim cílem je představit co největšímu počtu diváků, zákazníků, obchodních partnerů naše produkty v co nejlepším světle a tak překonat jejich nedůvěru ve vysoce výkonné motorové oleje Mogul.
Spolupracujete i s jinými týmy v oblasti motorsportu?
Marková: V barvách MOGUL Racing teamu jezdí vicemistr Evropy v rallycrossu z roku 2007 Roman Častoral, který letos zatím obsazuje druhou příčku v divizi 2 Mistrovství Evropy v rallycrossu.
V polovině září jsme byli v rámci závodu FIA GT Championship na brněnském okruhu hlavními partnery jezdce Jiřího Janáka. Ten v našich barvách pilotoval závodní vůz Porsche 997 RSR a obsadil skvělé druhé místo ve třídě GT 2.
Koncem srpna jsme na Mimoňských válkách, největším tuningovém srazu v Čechách, zvítězili s Hondou CRX a jezdcem Markem Bradávkem ve třídě i v absolutním pořadí. Vítězným časem 10,562 náš vůz získal národní rekord ve sprintu na čtvrt míle.
Zdroj: AutoEXPERT