22 Listopad 2005
Bez elektroniky se žádné moderní auto nerozjede. Vstřikování a ABS, adaptivní podvozek nebo tempomat, airbag, nebo automatická převodovka – subsystémy v automobilech jsou řízeny vysoce účinným software. Inženýři je označují jako embedded systems - vložené systémy, ve kterých mechanika, senzorika, elektronické hardware a software představují jako účinné propojení přesně definovanou funkci.
„Dá se také říci, že náš ABS MK II z roku 1984 byl první vložený systém v konstrukci automobilů, důležitý pro bezpečnost a vyráběný sériově. Protože jako první pracoval s procesory“, říká Helmut Fennel, vedoucí competence center regulační technika a software.Přibývající propojení elektronických systémů přináší velké výzvy. Fennel : „Dnes, jsou embedded systems ideální symbiózou mezi elektrikou, elektronikou, mechanikou a senzorikou: tyto části jsou navzájem propojeny a vysoce integrovány. Dalším krokem bude otevření embedded systems, přičemž jejich části budou ve zvýšené míře standardizovány. Tak umožňujeme nadřazené propojení a takové výhody, jako je na příklad sensor – sharing, tedy společné využití jednoho senzorového signálu několika systémy.“Pod jménem AUTOSAR (Automotive Open System Architecture), se spojili výrobci automobilů a jejich dodavatelé, jako Conti, aby vyvinuli standardizovanou architekturu software.
Realizaci nových funkcí, jako je projekt Conti APIA (Active Passive Integration Approach ), umožňuje pouze propojení do sítí. Automobil vybavený systémem APIA zabrání nehodám automatickým bržděním a zmenší rozsah zranění tak, že připraví pásy a aibargy již před nevyhnutelným nárazem, elektricky upraví polohu sedaček a uzavře okna a posuvnou střechu. Takový potenciál ochrany lze nabídnout pouze tehdy, pokud propojíme takové systémy, které vlastně nemají nic společného, jako je sedačka, ovládání oken a brzda a připojí novou senzoriku pro monitorování okolí automobilu.
Autor: Ing. Václav Matys