23 Březen 2007

brug076a.jpgNejnovějšími poznatky související s mosty pozemních komunikací a drážními mosty v ČR i v zahraničí se bude v rámci Stavebních veletrhů zabývat 12. mezinárodní sympozium mosty 2007, které se bude konat v rámci doprovodného programu 12. mezinárodního stavebního veletrhu IBF v Brně. Kvůli dlouhodobému zanedbávání oprav se nachází ve velmi špatném stavu přes dva tisíce mostů významných pro průjezdnost komunikací a bezpečnost provozu.

Nejhorší je situace na silnicích nižších tříd, na nichž je podle informací Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) z celkového počtu 12 520 mostů téměř osm procent v havarijním stavu. Lépe jsou na tom dálniční mosty, kde jsou v současnosti nevyhovující pouze tři, naopak na silnicích první třídy jsou ve špatném stavu už téměř tři stovky. Na pozemních komunikacích slouží v České republice celkem 16 453 mostů. Z toho čtvrtina byla postavena v první polovině minulého století a dalších 1352 je starších více než sto let.

Loni bylo věnováno na opravy mostů na dálnicích 150 milionů korun a na silnicích první třídy 500 milionů. Podle ŘSD by pro zlepšení stávajícího stavu bylo zapotřebí investovat do oprav mostů kolem 2,5 miliardy korun.

Opravy komunikací druhé a třetí třídy a rekonstrukce mostních objektů na nich jsou od roku 2005 záležitostí krajských rozpočtů, před tím na ně přispíval Státní fond dopravní infrastruktury. Kvůli jejich dlouhodobému podfinancování oprav je ve špatném nebo dokonce v havarijním stavu 44 procent ze 49 tisíc kilometrů silnic nižších tříd a 1700 mostů. Státní fond dopravní infrastruktury uvádí, že zanedbané komunikace nižších tříd by napravila jednorázová investice ve výši přes 42 miliard korun a během dalších devíti let dalších patnáct miliard korun.
www.bvv.cz