18 Červenec 2005

penize_1.jpgAgentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest doposud pro Zlínský kraj zprostředkovala 23 investičních projektů. Tyto zahraniční i české společnosti zde celkem hodlají proinvestovat více než 14 miliard korun a vytvořit přes 3 000 nových pracovních míst. Největším investorem regionu je společnost Continental AG, která se v září 2003 rozhodla expandovat a v areálu Barum Continental v Otrokovicích vybudovala další výrobní závod.

Díky této investici ve výši 2,345 miliardy korun přibude v kraji postupně víc než 500 pracovních míst. Druhým největším investorem je česká společnost Mitas, která investovala 1,754 mld. Kč a zavázala se vytvořit rovněž nejméně 500 nových pracovních míst. Naposledy v červnu 2005 otevřela svůj nový závod ve Zlínském kraji německá společnost RWE Schott Solar, která díky investici ve výši 1,4 miliardy korun zaměstná nejméně 300 lidí.

Přes tyto úspěchy je příliv investic do Zlínského kraje relativně nízký. Hlavním důvodem je kromě nevýhodné polohy regionu (daleko od hranic se západní Evropou) jeho zcela nevyhovující dopravní dostupnost. A právě tato kritéria hrají v získávání strategických investic dominantní roli. Pro Zlínský kraj tedy bude mít velký význam zkvalitnění dopravní sítě. Klíčové je dokončení dálnice D1 v úseku Vyškov – Kroměříž – Přerov – Lipník nad Bečvou a vybudování rychlostních komunikací R49 (Hulín – státní hranice se Slovenskem) a R55 (Olomouc – Břeclav).

„Na konci letošního roku bude otevřen nový úsek D1 o délce necelých dvaceti kilometrů z Vyškova do Vrchoslavic. Inintenzivně spolupracujeme také na celkovém rychlostním propojení ze západu na východ a ze severu na jih, a to na národní i mezinárodní úrovni. Po dokončení dálnice a těchto rychlostních komunikací se dopravní dostupnost zásadně změní. Pomůže nám tomu také připravovaný projekt vybudování regionálního letiště v Kunovicích,“ říká hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš.

„Tento region má v oblasti průmyslu velký potenciál a disponuje dostatkem kvalifikované pracovní síly, jeho atraktivitu zvyšuje i přítomnost Univerzity Tomáše Bati a jejích prvních absolventů. Hlavní překážkou získávání dalších investic je ale nevyhovující dopravní dostupnost Zlínského kraje. Kritérium dostupnosti přitom bývá u investic strategického významu rozhodující,“ upozorňuje Petr Vykopal z divize regionální spolupráce agentury CzechInvest. „Spolupracujeme s krajským úřadem na přípravě vhodné strategické plochy a věříme, že se nám podaří investora odpovídajícího významu získat.“

Z hlediska rozvoje regionu má zásadní význam vznik Univerzity Tomáše Bati v roce 2000. Tato škola nabízí jednak tradiční technické obory, jednak nové společenskovědní studijní programy včetně v ČR zatím ojedinělého oboru „marketingové informace a reklama”. Právě tato specializace by měla sloučit poněkud zapomenutou tradici zlínského uměleckého školství s možnostmi moderních informačních technologií. Zdejší studium má rysy moderního technického vzdělání, ale zároveň vzdělání ekonomického a manažerského – v úzké vazbě na praxi.

„Díky přítomnosti univerzity a vzdělaných lidí by v budoucnu do Zlínského kraje mohli zamířit například investoři do strategických služeb nebo technologických center. K tomu je ale nezbytná nabídka odpovídajících nemovitostí, v tomto případě nájemních objektů a kancelářských prostor,“ říká Petra Vykopal, a doplňuje: „Nedostatek takových prostor ale není pouze problémem Zlínského regionu. Obecně se dá říci, že najít vhodné prostory mimo Prahu je zatím poměrně obtížné. Je proto třeba více podporovat samosprávu i soukromé developery, aby vyšli vstříc neustále rostoucí poptávce a investovali nejen pro přípravy průmyslových zón.“

Ve Zlínském regionu byly zatím ve spolupráci s městy a obcemi vybudovány tři průmyslové zóny (Staré Město, Zlín, Vsetín) a dotačně byl podpořen výkup pozemků v průmyslové zóně ve Valašském Meziříčí; zóna v Jaktářích získala dotaci z fondů Phare. Vytvoření kvalitních průmyslových zón je vždy základním impulsem pro nastartování přílivu zahraničních investic v kraji. V současné době se ještě připravuje strategická zóna v Holešově (145 ha, s možností rozšíření o prostory přilehlého letiště na 190), která by měla být dokončena v roce 2006. „Právě zóna v Holešově je jednou z těch, které budou v návaznosti na budovanou dopravní infrastrukturu velmi zajímavé, a proto je na našem seznamu priorit,“ dodává hejtman Lukáš.

Obsazenost stávajících zón:
Chropyně: 5,3 ha, zatím neobsazeno
Nivnice u Uherského Brodu: 10 ha, neobsazeno
Otrokovice: PZ sousedí s areálem společnosti Toma, 11 ha volných
Staré Město: zóna o velikosti 4,7 ha prodána městem firmě AWX Czech Rep. s.r.o.
Uherské Hradiště – Jaktáře: cca 10 ha plně obsazeno
Valašské Meziříčí – Lešná: z 51 ha je 22 % obsazeno španělským investorem CIE AUTOMOTIVE, o dalších investorech se jedná (prostor rezervován)
Vsetín – Bobrky: na 3,4 ha stojí hala společnosti Hirschmann Czech s.r.o., cca 4 ha volné
Zlín – východ: 18 ha je plně obsazeno; tato průmyslová zóna dostala v roce 2002 ocenění za nejlepší urbanistické řešení
Zubří: 5 ha volných