07 Březen 2007
Společnosti Hyundai Motor a GE Plastics dnes na Mezinárodním autosalonu v Ženevě představily koncept vozu QarmaQ, který je prvním modelem v segmentu crossover coupé. Koncept QarmaQ zároveň slouží k představení vyspělých technologií: celkem se model může pochlubit 30 ekologicky progresivními technologiemi, z nichž nejvýznamnější je patrně Elastic Front*, originální řešení, které pomáhá snížit riziko vážných zranění při kolizi tohoto CUV (Crossover Utility Vehicle) vozu s chodci.
Model QarmaQ byl navržen v evropském návrhářském a technickém centru v Russelsheimu a vyroben v úzké spolupráci se společností GE Plastics. Na modelu QarmaQ bylo otestováno na 30 zásadních technologií, které budou postupně uváděny do nových modelů Hyundai vyráběných v letech 2008 až 2014.„Ve společnosti Hyundai věříme v inovace pro lidstvo a QarmaQ je důkazem našeho úsilí o zvyšování bezpečnosti a odhodlání uvádět na trh nové ekologicky odpovědné technologie,“ prohlásil dr. Kwon Moon-Shik, viceprezident divize Advanced Technology ve společnosti Hyundai Motor. „Pro spolupráci se společností GE jsme se rozhodli pro její zájem o ekologii a širokou škálu originálních materiálů a technologií, které tato společnost dokáže nabídnout. Technologie použité v modelu QarmaQ zajistí našim zákazníkům bezpečnější, ekologicky odpovědnější vozy a skvělý zážitek z jízdy. ”
QarmaQ je lehčí, silnější a úspornější než kterékoli jiné CUV ve své třídě. Rovněž nabízí výrazné recyklační možnosti, a to jak ve výrobě, tak při eventuální likvidaci. Stručně řečeno, tento vůz dává realisticky zahlédnout budoucí potenciál osobní automobilové přepravy.
Bezpečnost chodců
Otázka bezpečnosti chodců nabývá stále na důležitosti. V Evropské unii tvoří chodci sražení automobilem plných 20 procent všech obětí dopravních nehod, celkem 7 000 ročně. QarmaQ je vybaven bezpečnostním systémem Elastic Front, který se táhne po celé přídi vozu a je celosvětově prvním řešením na ochranu chodců instalovaném na CUV. Pod futuristicky stylizovaným návrhem karoserie jsou plně integrovány tři energii-pohlcující struktury; systém využívá hned několika vyspělých materiálů, které nabízejí energeticky-absorpční vlastnosti. Plechy karosérie byly navrženy tak, aby pracovaly v součinnosti s absorpčními systémy instalovanými pod nimi a přispívaly k rozptýlení síly nárazu při kolizi s chodcem. Systém Elastic Front byl navržen tak, aby vyhovoval nejnovějším směrnicím pro bezpečnost chodců (EEVC WG17 Phase 2, Euro NCAP a JNCA). Systém v současné době prochází finálním testováním.
Zcela zásadní koncept
Koncept Hyundai QarmaQ je výsledkem kombinace výjimečných zkušeností a konstrukční prozíravosti společností Hyundai a GE Plastics. Zdaleka to však není pouze designový koncept; naopak, ukazuje, že lze do moderních vozů elegantně zabudovat i ekologicky odpovědná řešení a zlepšit jak bezpečnost, tak design i výkon.
„Společnost GE Plastics usiluje o vývoj ekologičtějších, lehčích a esteticky atraktivních řešení, která našim zákazníkům umožní vyrábět vozy se sníženým ekologickým dopadem,“ prohlásil viceprezident automobilové divize GE Plastics Gregory A. Adams. „Jsme velice rádi, že jsme mohli spolupracovat se společností Hyundai a věříme, že jsme jim pomohli vyvinout nové úžasné CUV, jež je ukázkou vyšší ekologické odpovědnosti a zároveň vyšší bezpečnosti, vynikajícího designu a vysokého výkonu.“
Crossover coupé/CUV QarmaQ bylo pojmenováno podle tradičního inuitského obydlí stavěného z hlíny, velrybích kostí a kožešin. Stejně jako tyto příbytky, i QarmaQ zpochybňuje konvenční představy o konstrukčních postupech a materiálech. A nový vůz má s tradičními stavbami společnou i neobvyklou sílu, odolnost a stejně jako ony poskytuje vysokou míru ochrany.
Díky kombinaci špičkového designu, vyspělých konstrukčních postupů a výhodám materiálů dodávaných společností GE demonstruje QarmaQ schopnost splnit nezbytné, leč náročné směrnice týkající se ochrany chodců a ekologické odpovědnosti.
Design: svoboda tvaru
Díky spolupráci se společností GE Plastics dostali konstruktéři při vývoji vozu QarmaQ velkou tvůrčí svobodu a mohli vytvářet složité trojrozměrné tvary, které by při použití konvenčních výrobních metod a tradičních materiálů, jako jsou kov a sklo, možné nebyly.
„Silný profil a výrazný design se vyznačují dynamickými, až skulpturálními kvalitami a sportovním laděním na straně jedné a elegantními, hladkými povrchy na straně druhé,“ prohlásil hlavní návrhář Hyundai Motor Europe Thomas Bürkle. „Široká škála vlastností materiálů dodávaných GE nám umožnila větší svobodu při naplňování, ba vlastně překračování bezpečnostních požadavků. Výsledkem je jedinečně vyvážený a harmonický design, a to jak vnější, tak vnitřní.“
Návrháři opustili tradiční design, kdy je skleněná kabina posazena na tělo vozu. QarmaQ místo toho nabízí panoramatické sklo, které bylo vyrobeno z polykarbonátové pryskyřice GE Lexan*. Tato část je umístěna mezi dva výrazné svaly nad předními a zadními koly. Okno ve tvaru písmene C nabízí posádce vozu skvělý výhled a je klíčovým designovým prvkem demonstrujícím novou technologii automobilových skel.
Zelenější budoucnost
Díky rozsáhlému použití vyspělých materiálů je QarmaQ o 60 kilogramů lehčí než srovnatelný vůz vyrobený za použití tradičních materiálů.
Newyorská ekologická agentura GreenOrder, která provedla audit konceptu Qarmaq, odhadla, že díky úspoře oněch 60kg hmotnosti vůz spotřebuje ročně o 80 litrů nafty méně, čímž se sníží emise skleníkových plynů o více než 200kg. Navíc kdyby každý nový vůz registrovaný v EU (EU-15) v roce 2006 snížil spotřebu paliva o stejný objem, ušetřilo by se více než 7,4 milionů barelů nafty – tedy stejné množství, jaké se v EU (EU-15) spotřebuje za tři dny.
V důsledku toho by se snížily emise skleníkových plynů o zhruba 3,1 milionu metrických tun oxidu uhličitého. Podle Josepha Malcouna z agentury GreenOrder přispějí právě nové, vyspělé materiály ke zvýšení ekonomičnosti nových osobních vozů. „Očekáváme, že společně s růstem poptávky po úspornějších vozech se bude zvyšovat i použití vyspělých materiálů, které budou hrát stále významnější roli ve snižování ekologického dopadu vozů.“
HPPC kompozity pro horizontální partie karosérie výrazně redukují váhu vozu – a to až o padesát procent – přičemž se vyznačují stejnou tvrdostí jako ocel. Takto odlehčená karosérie přispívá k větší úspornosti a lepšímu poměru výkonu a váhy. Energeticky absorpční kvality těchto materiálů byly zároveň použity k vytvoření bezpečnostního systému Elastic Front.
Karosérie modelu QarmaQ byla vyrobena za použití ekologicky odpovědných plastů, konkrétně pryskyřic Xenoy iQ* a Valox iQ*, které byly vyvinuty v rámci iniciativy GE ecomagination*, jež se snaží reagovat na tři nejnaléhavější ekologické problémy: uchování energetických zdrojů, snížení emisí skleníkových plynů a recyklace znovu použitelných materiálů, jako jsou například plastové PET lahve. Na výrobu modelu QarmaQ bylo recyklováno zhruba 900 PET lahví, které by jinak skončily na skládce.
Dalším ekologicky progresivním aspektem konceptu QarmaQ je použití speciálních fólií GE, které nahrazují barvu. Díky použití pryskyřice Visualfx* s fólií Lexan není nutné vůz lakovat – tím se zabrání dalším emisím toxických a skleníkových plynů.
Aby se eliminovala závislost na PVC, byla pro izolaci kabeláže použita pryskyřice GE Noryl*. Tento ultra-tenký plast dokáže snížit celkovou hmotnost kabeláže až o 25 procent.
www.geplastics.com