15 Únor 2006

Helsinki_tunel_1.jpgV těchto dnech byly proražené dva silniční tunely tvořící součást dopravní infrastruktury přístavu Vuossaari v Helsinkách. Zakázku na výstavbu tunelů Porvarinlahti pro jednu z největších finských stavebních společností Skanska Tekra OY získali stavaři ze slovenské Skanska BS i díky zkušenostem ze staveb tunelů v Německu, Sýrii, Slovinsku a naposledy v Itálii. Stavbu v hodnotě téměř 150 miliónů slovenských korun zahájila Skanska BS koncem srpna 2005. Po dokončení celého projektu, který zahrnuje i železniční tunel Labbacka, bude přístav Vuossaari nejmodernější v Baltském moři.

Silniční tunel Porvarilahti tvoří dva 1680 m dlouhé paralelní dálniční roury s profilem 95 m2 s raženými úseky 1505 a 1488 metrů. Původně měli stavaři ze Slovenska stavět úseky v délce 350 a 200 metrů, ale po dohodě s investorem, který byl s jejich prací spokojený, podepsali smlouvu na celkovou prorážku obou tunelů. Stejná byla i situace u železničního tunelu Labbacka v délce 624 metrů a profilem 70 m2, kde byla smlouva původně podepsaná na ražbu 350 metrového úseku a později rozšířena na celou délku tunelu.

„Tunely vedou přes chráněnou přírodní oblast Natura 2000, což klade vysoké nároky na dodržování veškerých environmentálních požadavků. Jeden úsek železničního tunelu považují odborníci za jeden z nejtěžších a technicky nejnáročnějších úseků, které se momentálně ve Finsku staví,“ dodal Juraj Ježek, vedoucí organizační složky Skanska BS ve Finsku.

Smlouvu na výstavbu tří tunelů u Helsinek podepsala Skanska BS se společností Skanska Tekra OY Helsinky, která je jednou z hlavních obchodních jednotek společnosti Skanska a na finském stavebním trhu zaujímá vedoucí postavení. Proces etablování se Skanska BS na perspektivním skandinávském trhu završila v prosinci 2005 historicky první oficiální registrace pobočky slovenské firmy na území Finska. Skanska BS působí ve Finsku od roku 2004. Na ostrově Aland provádí betonářské práce na výstavbě podzemní čističky odpadních vod.
www.skanska.cz