07 Prosinec 2005

skoda_1.jpgPo 18.051 kilometrech 30 evropskými zeměmi dorazil mistr světa v úsporné jízdě Gerhard Plattner se svou Škodou Fabií 1.4 TDI do Hamburku a dosáhl tak cíle svého turné s pracovním názvem „Napříč Evropou za méně než 1000 euro“. Během čtyř týdnů nakonec za pohonné hmoty utratil jen 745,77 eura.

„Podařilo se! Chtěl jsem ukázat, že se Škodou Fabií TDI lze i za nepříznivých podmínek jezdit tak, aby byla dodržena normovaná průměrná spotřeba 4,7 litru na 100 kilometrů nebo dokonce spotřeba nižší,“ prohlásil Gerhard Plattner v cíli své cesty.

Šetrná naftová Fabia s motorem 1.4 TDI (51kW/70 k) se v průměru spokojila s 3,94 litry na 100 kilometrů – a to při průměrné rychlosti 81,88 km/h., navzdory několika překonaným horským průsmykům a vozovkám pokrytým sněhem.

Gerhardu Plattnerovi se při této tvrdé zkoušce podařilo podat působivý důkaz, že kdo si hlídá spotřebu, nemusí být ještě překážkou v silničním provozu – zejména, jede-li ve fabií s novým motorem 1.4 TDI. Skoupá je Fabia pouze v nakládání s palivem, ne s jízdními výkony. Proto rakouskému motoristickému novináři nešlo o dosažení absolutně nejnižší spotřeby.

Plattner musel častěji doplňovat nádržku ostřikovače než tankovat naftu. Do servisu jel během své okružní cesty Evropou pouze jednou: v Portugalsku přesně po 15 000 kilometrech na předepsanou výměnu oleje. Nejvyšším bodem jeho cesty Evropou byl průjezd tyrolským průsmykem Kühtaisattel v nadmořské výšce 2020 metrů. Zavítat chtěl Plattner se svou fabií i do ostrovního Irska, porucha motoru trajektu a napnutý časový harmonogram si však vyžádaly změnu plánu. I kvůli tomu se počet projetých zemí zastavil na čísle 30.

Symbolický byl závěr celé jízdy – ačkoliv si Gerhard Plattner mohl za zbývající neutracená eura z původní tisícovky koupit na čerpací stanici Shell v Hamburku hned několik lahví pravého šampaňského, nakonec dal přednost minerálce.

„Úspornost, to je životní styl. Platí to i pro vlastní potřeby. A recept na úspornou jízdu? Především jezdit předvídavě, protože každé sešlápnutí brzdového pedálu znamená plýtvání energií. Na semaforu se vyplatí motor vypnout, pokud na červenou čekám déle než 20 sekund,“ prohlásil Gerhard Plattner.

Po čtyřech týdnech už se těšil domů: „Co nejrychleji domů. S Fabií TDI to půjde hladce, ta je úsporná i při svižné jízdě.“

Trasa úsporné cesty Gerharda Plattnera se Škodou Fabií 1.4 TDI vedla přes Německo, Dánsko, Norsko, Švédsko, Finsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Polsko, Českou republiku, Slovensko, Rakousko, Slovinsko, Chorvatsko, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Řecko, Itálie, San Marino, Lichtenštejnsko, Švýcarsko, Monako, Francii, Španělsko, Portugalsko, Velkou Británii, Belgii, Lucembursko, Nizozemí zpět do Německa.
www.skoda-auto.cz