25 Říjen 2006
Společnost Scania a další výrobci komerčních vozidel se dohodli na společném způsobu dálkového přenosu dat z digitálních tachografů. Tato dohoda, která je rozšířením projektu FMS standard, vychází z úsilí skupiny ACEA Heavy Truck Electronic Interface Group a umožní jednodušší a bezpečnější přenos dat. Zavedení digitálních tachografů způsobilo dopravním společnostem značné administrativní komplikace.
Dopravci jsou nyní povinni místo prostého archivování tachografových kotoučků vždy nejméně jednou měsíčně stahovat data z řidičských karet. Nové předpisy dále přinesly povinnost nejméně jednou za tři měsíce ukládat i údaje o vozidle stažené z tachografů. Všechna takto získaná data musejí být bezpečně archivována minimálně po dobu jednoho roku, přičemž tato podmínka se v jednotlivých zemí do určité míry liší.Situaci se snaží usnadnit právě uzavřená dohoda hlavních výrobců komerčních vozidel. Jejím cílem je, aby telematické systémy mohly přistupovat k datům uloženým v digitálních tachografech a stahovat je na dálku. Pomoci by v tom mělo rozšíření FMS standardu, což je otevřený standard přístupu k elektronickým datům z vozidlové sběrnice CAN.
Telematické systémy přenosu dat z tachografů na bezpečné servery mohou pomoci tyto nepříjemnosti překonat. Výrobci se snaží najít takové řešení, které by umožňovalo přenos všech potřebných dat na dálku takovým způsobem, aby se řidič nemusel tohoto procesu aktivně účastnit a celý přenos proběhl nezávisle na poloze vozidla.
Nakládání s těmito daty se jeví jako velmi citlivá záležitost. Z toho důvodu je potřeba překonat i některé legislativní, právní a technické překážky a následně je nezbytně nutné získat od Evropské unie schválení celého procesu přenosu dat. Výrobci chtějí celý proces co nejvíce urychlit, avšak z výše uvedených důvodu se předpokládá zavedení tohoto řešení až v letech 2008/2009.
Do skupiny ACEA Heavy Truck Electronic Interface Group, dříve známé jako skupina FMS, patří Scania, Mercedes-Benz, MAN, DAF, Iveco, Volvo a Renault.
www.scania.cz