Na otázky o právě ukončeném Čínském investičním fóru odpovídá Petr Hýl, autor a vedoucí projektu China Investment Forum.
Proč CIF organizujete?
V Evropě jsou čínský trh a čínské zboží často vnímány negativně. Čína však od svého otevření se světu udělala velký kus práce. Nyní má našlápnuto stát se sofistikovanější ekonomikou, která investuje do technologií a stimuluje inovace. Česká ekonomika stojí na exportu technologicky vyspělých produktů, tím více se pro nás Čína stává perspektivním partnerem. Tento trend však jakoby ucházel pozornosti českých firem. Na listopadové Čínské investiční fórum se sjedou do Prahy zkušení odborníci, kteří ukážou nové příležitosti obchodní spolupráce a především na to, jak jich využít. Uspět na zdejším trhu totiž není otázka náhody, ale dostatku informací, dobré strategie a připravenosti.
Jaké máte osobní zkušenosti s podnikáním v Číně a s Číňany?
V Číně jsem řešil několik projektů v různých sektorech včetně např. obnovitelných zdrojů energie, což je v Číně obzvláště žhavá oblast podnikání. Do Číny jsem se přijel poprvé podívat na jaře 2008, když jsem pracoval v Jakartě. Hned jsem si uvědomil, že z hlediska businessu se zde budou ještě dít velké věci. Od začátku roku 2009 žiji a pracuji střídavě v Číně a v Česku.
Jaká jsou pozitiva čínské ekonomiky a podnikání v Číně?
Množství příležitostí a dynamika trhu jsou ve srovnání s jinými zeměmi minimálně o úroveň výš. Čína je stále rozvojovou zemí s rostoucí poptávkou prakticky na všech frontách. Lidé chtějí bydlet lépe, vypadat lépe, jezdit vlastními auty, lepší školy pro své děti, atd. atd. A to vše v měřítku nejlidnatější země světa. Čínské firmy mají silnou potřebu zlepšovat své výrobky a vytvářet vlastní značky, se kterými budou expandovat do světa. Je to přirozený vývoj, který v následujících letech ještě nabere na intenzitě. Dostatek kapitálu a dalších zdrojů navíc dodává celému systému dynamiku pořádně rozjetého vlaku.
Jaká jsou negativa čínské ekonomiky a podnikání v Číně?
Čína je velký stát s dlouhou historií, komplikovanou řečí a odlišnou kulturou, které se člověk musí přizpůsobit. To však platí pro většinu od nás vzdálenějších zemí. Za negativní stránku bych však označil velkou míru regulace a velmi vysokou administrativní zátěž. Vyžadují zde například, aby každá firma měla i zvláštní povolení pro provozování webových stránek! Registrace právního subjektu je krkolomný proces a získání licencí vyžaduje často notnou dávku trpělivosti.
Kdo akci platí?
Partneři konference z řad soukromých firem a účastníci konference.
Jak se Vám sháněla podpora z čínské strany?
Těžce, naštěstí jsem zúročil své zkušenosti ze svého dosavadního působení v Asii.
Proč máte logo a korporátní barvu červenou?
Červená barva je po tisíciletí barvou Číny, Zakázaného města, objevuje se v čínských chrámech. V Číně je symbolem radosti a štěstí. Tato dynamická barva patří k vlajce Číny i Česka.