14 Duben 2005

Zdálo by se, že rolby se moc velké popularitě netěší, protože nejsou luxusní, nejsou moc vidět a nejezdí po běžné silnici. Většina lidí o nich ani neví, jelikož pracovat se vydávají až po lyžovačce. Pisten Bully 300 Winde jsou úchvatnými stroji, které představují v České republice ve svém oboru to nejlepší. Rolby mohou být vybaveny různým typem zadní frézy a přední radlice, kterou umí zvednout až k oknu a upravit tak např. i U-rampu. 300 Winde je klasikou upravující především běžné sjezdovky. Lahůdkou je naviják, který jí umožňuje zvládnout i nebezpečně příkré svahy, má délku 1 050 m a tažnou sílu až čtyři tuny a na Tanvaldském Špičáku ho používají na černou sjezdovku. Rolba dostala do vínku tu nejlepší techniku. Pohání je totiž špička, pohybující se v těžkých kamiónech: šestiválcový řadový vznětový turbodiesel značky Mercedes-Benz, vybavený mimo jiné přímým vstřikováním paliva a elektronickou řídicí jednotkou. Obrovský točivý moment a vysoký výkon dokáže dobře zužitkovat právě ve vyjíždění a sjíždění velkých stoupání a klesání. Maximální rychlost a zrychlení nemá cenu ani uvádět, protože rolba není milovníkem rychlojízdy. Svoji sílu zužitkovává pouze pro zkvalitnění povrchu sjezdovky. A kolik toho má společného s automobilem? Divili byste se, ale vybavení takovéto rolby je dosti luxusní. Začíná to vyhřívanými stěrači a vyhřívaným předním, bočním i zadním oknem pro dny, kdy mráz překročí hranici -10 °C. Když už se nepříjemná zima spustí, je interiér vybaven elektronickou klimatizací. Ke zvýšení komfortu při jízdě přispívá i CD přehrávač, elektricky nastavitelná sedadla nebo čtyřbodové pásy Schrott, které vás přidrží při jízdě z kopce. Kromě motoru, který dodává Mercedes-Benz, používá gumové pásy a pneumatiky od Continentalu. Ve tmě si rolba posvítí moderními xenony. Zdá se, že jízda s rolbou je nějakou velkou alchymií, ale řidiči mluví o opaku. K řízení je potřeba pouze půlvolant, se kterým točíte a určujete směr jízdy doleva nebo doprava, jeden pedál pro plyn a potom tlačítko na přepínání jízdy vpřed nebo vzad. Jezdit se může naučit skoro každý, tedy musí vlastnit řidičský průkaz skupiny C nebo T a projít školením u výrobce. Ono daleko složitější je totiž ovládání přídavného vybavení na úpravu sjezdovky.