Automatizace manipulačních systémů byla překvapivě jedna z posledních oblastí standardizace ve strojírenství. S cílem uspokojit všechny různé individuální požadavky aplikací, museli uživatelé konstruovat a vyrábět tyto systémy kombinováním prvků od různých dodavatelů – včetně jejich odlišných připojovacích rozměrů a tvarů. V některých případech dokonce museli požadované spojovací díly vyrábět. To vše je nyní vyřešeno stavebnicovým systémem Rexroth camoLINE. S tímto novým systémem výrobce zařízení kombinuje přesně přizpůsobené lineární posuvové systémy a motory s pneumatickými mini posuvy, otočnými kompaktními moduly a chapadly. Díky inovační technice spojování se spolehlivým systémem aretace poloh, dosahuje stavebnicový systém takové úrovně přesnosti v nosné konstrukci, která mohla být dříve dosažena pouze s přídavnými a cenově náročnými zakázkově vyráběnými díly.
Mezi hlavní prvky stavebnicového systému patří elektrické lineární osy CKK a CKR, pneumatické miniposuvy MSC, pneumatické otočné moduly RCM a chapadla GSP, standardizované spojovací centrážní prvky (positivní aretace) a systém nosičů kabelů, servo motory a krokové motory s příslušnými regulátory, sady dílů pro připevnění na nosnou konstrukci a hliníkové profily pro nosné konstrukce.
Díky systému positivní aretace mezi jednotlivými komponenty dosahuje stavebnicový systém camoLINE velmi vysoké přesnosti montáže prvků a tím revolučně zjednodušuje konstrukci zařízení, montáž a uvedení do provozu.
Elektromechanické lineární osy
Jednoduše sestavitelné profilové konstrukce poskytují nosný systém pro lineární posuvové osy z řady kompaktních modulů, které mohou být montovány buď přímo nebo pomocí standardizovaných upevňovacích dílů pomocí systému positivní aretace centrážními kroužky. Protože jsou připojovací rozměry stejné, uživatelé mohou vybrat nejvhodnější řešení pohonu: kuličkový šroub s vysokou přesností polohování, nebo pohon ozubeným řemenem pro vysoké rychlosti pohybu. S dvojnásobným lineárním kuličkovým vedením integrovaným do hliníkového tělesa modulu, nabízí kompaktní modul vysoké hodnoty zatížení a vysokou tuhost. Motory mohou být jednoduše připojeny k hnací přírubě kompaktního lineárního modulu pomocí ustavovacího osazení a připojovacího závitu. Rexroth nabízí speciálně konstruované standardizované interface pro přímou montáž motoru stejně jako pro připojení převodového řemenu bočního pohonu nebo planetové převodovky.
Výrobní sortiment je ucelen standardizovaným systémem nosičů kabelů a držáků pro jejich montáž v prostoru. To umožňuje úspornou a rychlou konstrukci a montáž mnoha jednoduchých i víceosých aplikací, a to kompletně včetně nosiči kabelů.
Lineární moduly CKK a CKR
Rexroth IndraDyn servo motory s třídou krytí IP 65 nabízí vysokou dynamiku v kompaktním provedení. Vybavené Hiperface multiturn absolutním encoderem, zachovávají tyto motory absolutní polohu osy i když je systém vystaven výpadku proudu. To eliminuje potřebu referenčních cyklů když je systém znovu napájen. Díky této konstrukci, nabízí krokové motory až o 50% větší kroutící moment než konvenční krokové motory srovnatelných velikostí. Všechny motory mohou být objednány s brzdou nebo bez brzdy, pro specifické požadavky. Ve produktovém portfoliu jsou ke všem motorům dostupné ovladače.
Elektrické servomotory a řídicí systémy
Pneumatické osy a komponenty systému camoLINE
Vysoce výkonné pneumatické prvky, rovněž připravené pro přímou montáž, dovršují stavebnicový systém a zajišťují všechny druhy typických manipulačních úkolů.
Miniposuvy s dvěma hnacími válci nabízí mnoho možností pro připevnění k dalším manipulačním prvkům a jsou dostupné v široké škále standardizovaných zdvihů.
Otočné kompaktní moduly charakterizuje přesné a vysoce únosné uložení otočné příruby.
Pneumatická paralelní, výkyvná a radiální chapadla jsou dostupné v několika velikostech pro pokrytí širokého pole požadavků. Standardizovaná interface těchto prvků umožňují uživatelům kombinovat pneumatické a elektrické osy v téměř jakýchkoliv konfiguracích a tím dosáhnout nejvhodnějších a ekonomických řešení pohonů pro každou aplikaci. Tato standardizace a inovační technika spojování prvků významně urychluje montáž zařízení a jejich uvádění do provozu.
Pneumatický otočný modul RCM
Spojovací prvky CamoLINE a příslušenství
Zjednodušení začíná se základním nosným systémem: hliníkové profilové podpěry o rozměrech až do 4000 mm a vybavené dvěma řadami centrážních otvorů standardizovaných rozměrů absolutně nahrazují úsilí věnované konstrukci nosného rámu. Centrální kroužky umožňují uživatelům spojovat jednotlivé komponenty stavebnicového systému k sobě, a to buď přímo na sebe nebo pomocí příslušných spojovacích sad s vytvořením positivního aretovaného spoje, který nevyžaduje žádné další úpravy. Úhlové konzoly zajišťují precizní a stabilní upevnění k nosnému rámu.
Spojovací systém positivní aretace systému camoLINE nahrazuje všechny doposud používané a nákladné spojovací díly, tzv. adaptéry v manipulačních systémech s vysokými požadavky na přesnost. Nosné konstrukce z hliníkových profilů jsou jednoduché na sestavení. Vytváří podpěrný systém pro lineární osy z řady kompaktních modulů, které mohou být připevněny buď přímo nebo pomocí levných standardizovaných připojovacích dílů s centrážními kroužky pro positivní aretaci.
Připevňovací sady pro montáž modulů na nosnou konstrukci
Závěr
Charakteristickou vlastností Rexroth stavebnicového systému camoLINE je možná kombinace různých typů pohonů v jedné aplikaci, což umožňuje konstruovat a vyrábět manipulační zařízení, která přesně vyhovují požadavkům uživatelů. Vysoký je stupeň flexibility díky značné variabilitě elektrických a pneumatických os, včetně otočných kompaktních modulů a chapadel. Standardizované modulární rozměry a uspořádání prvků minimalizuje konstrukční náročnost a výrobní náklady. Nemusí již být používány žádné specifické propojovací prvky, nákladné na výrobu, protože systém camoLINE zahrnuje standardizované propojovací díly. Positivní aretační systém zajišťuje dobrou opakovatelnost montáže a rychlou výrobu zařízení. 100% kompatibilita komponentů pro automatizaci - všechny produkty Rexroth pro pohon a řízení z jednoho zdroje.
podrobnější informace zde
Autor článku: Ing. Tomáš Bořil,
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript