06 Září 2005

letadlo55_1.jpgVe čtvrtek 1. září byla za přítomnosti předsedy vlády ČR Ing. Jiřího Paroubka a místopředsedy vlády a ministra dopravy ČR slavnostně otevřena první část projektu EUropa mezinárodní letiště Praha - Ruzyně, a to první podlaží spojovacího objektu a Prstu C, které byly v průběhu srpna zkolaudovány. Od 2. září je podnik Letiště Praha připraven v odbavovacím režimu cestujícím nabídnout větší pohodlí i využití volného času.

Kromě okamžitého rozšíření odbavovací kapacity nabídne více služeb pro cestující i subjekty působící v letištním areálu. Zprovozněním Prstu C se například zvýší počet nástupních mostů do letadel ze 17 na 27 a v nově zprovozněné části terminálu cestující mimo jiné najdou prodejnu hraček Sparky’s, sklářských výrobků Egermann, Blue Praha a dobře zásobenou parfumerii.

„Vzhledem k dynamicky rostoucímu počtu odbavovaných cestujících jsme se rozhodli maximálně uspíšit stavební práce a předat do užívání část terminálu v měsíci, kdy letištěm prochází přes milion cestujících. Výrazně tak dále vzroste komfort, který budeme moci cestujícím i leteckým společnostem nabízet“, říká Ing. Dalibor Šťáhlavský, náměstek pro Úsek Rozvoj a výstavba.

Praha je dnes nepochybně největším středoevropským leteckým uzlem v rámci nových členských zemí EU a branou do České republiky. Kromě přínosů pro turistický ruch je letiště stabilním zaměstnavatelem, jedním z nejvýznamnějších v Praze 6 a Středočeském kraji. Z toho má důležitý ekonomický přínos nejen město Praha, ale také Středočeský kraj a Česká republika jako celek. Finančně i provozně úspěšné letiště se stalo v rámci České republiky generátorem pracovních příležitostí a již dnes v blízkosti letiště existuje více než 10 tisíc pracovních míst. Podle výsledků studie publikované asociací evropských letišť ACI Europe v roce 2004 je zřejmé, že každý milion odbavených cestujících se podílí na vytvoření 4 tisíc nových přímých, nepřímých a indukovaných pracovních míst.

„Podnik Letiště Praha zaměstnává v současné době přes 2000 osob,“ sděluje jeho generální ředitelka Ing. Hana Černochová. „Na celém letišti bude v letošním roce již zaměstnáno více než 15 tisíc lidí, kteří najdou nové pracovní příležitosti především v areálu terminálu Sever 2, který bude zahajovat začátkem ledna 2006. Výstavba je hrazena z úvěru od Evropské investiční banky ve výši 9 miliard korun, s garancí syndikátu komerčních bank. Ten díky nižším než původně rozpočtovaným cenám od dodavatelů, dosaženými úspěšně vedenými výběrovými řízeními, s největší pravděpodobností nebude dočerpán“, dodává.

Provozní a ekonomická úspěšnost letiště má návaznost na striktní dodržování přísných ekologických a hygienických předpisů. Tomu mimo jiné napomáhá nebývalý rozvoj letecké techniky produkující letadla a letecká zařízení s výrazně se snižující hlučností a spotřebou paliva. Od roku 1960 se podle statistických údajů asociace evropských letišť ACI Europe, zveřejněných v roce 2004, snížila hlučnost letadel o 75 %, to znamená, že letadla jsou tišší o 20 dB, a redukce hlučnosti nadále pokračuje tak, že v roce 2008 se hluk letadel sníží o dalších 6 decibelů. Ve srovnání s rokem 1960 mají navíc současné stroje o 70 % nižší spotřebu paliva. A nadto každoročně pražské letiště, které je nositelem certifikátu ISO 14 001 provedeného certifikačním orgánem ITI TüV, investuje do programu ochrany životního prostředí několik desítek milionů korun, jejichž využití umožní výrazně korigovat současné dopady z provozu na okolí letiště.