Tisková řešení v českých společnostech všech velikostí čím dál více operují s neoriginálními tonery a inkoustovými náplněmi. Jejich kvalita je přitom ve většině případů na srovnatelné úrovni, čímž odpadl pro české firmy hlavní důvod pro nákup originálních. Podle aktuálního průzkumu jednoho z největších serverů na prodej originálních i ostatních náplní tiskáren vyplynulo, že ty originální využívá méně než jedna pětina. Živnostníci a SMB firmy pak už jen z cca 16 %. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu serveru TonerMania.cz.
Prodeje originálních tonerů a náplní do tiskáren, kopírek a faxů meziročně opět poklesly ve prospěch těch nových kompatibilních a repasovaných. Nové výsledky průzkumu za I. pololetí 2012 serveru TonerMania hovoří o 3% poklesu ve srovnání se stejným obdobím za rok 2011.
Které firmy preferují více originální tonery?
Odchylky v preferencích byly zjištěny především s ohledem na velikost firmy. Z výsledků například vyplývá, že velké firmy (nad 250 zaměstnanců) využívají programů na repasování svých vlastních použitých tonerů. Oproti průměru volí takovéto tiskové náplně o 8 % více velkých společností. Nemalá část velkých firem však razí zcela odlišnou filozofii a nakupuje výhradně nejdražší originální tonery a inkousty. Středně velké společnosti (50-250 zaměstnanců) nevykazují oproti zjištěnému průměru výraznější výkyvy. Trend u živnostníků a malých firem (do 50 zaměstnanců) jednoznačně ukazuje snahu uspořit náklady nákupem renovovaných a kompatibilních tonerů.
Cena není jediným důvodem
Většina, kterou tvoří šedesát procent firemních zákazníků, nakupuje nové, leč neoriginální tonery a inkousty generických značek. Trend preference nových kompatibilních, ale neoriginálních náplní do tiskáren, kopírek a faxů má rostoucí tendenci meziročně především díky své dostupnosti na trhu a kvalitativní zaměnitelnosti s originálními. Hlavním důvodem však zůstává cena, jež může zejména u tonerů dosáhnout až jedné třetiny oproti originálním výrobkům.
O úzkostlivé šetření nejde
„Náklady za tisk tvoří pro většinu firem nezanedbatelnou položku. V mnoha společnostech mají celá interní nařízení a směrnice upravující hospodaření s tiskovými náplněmi. Není proto divu, že zvýšenou pozornost firmy věnují i jejich nákupu. Ač se může zdát pouze pětinový počet prodaných originálních náplní nízký, české firmy bych z úzkostlivého šetření nenařknul,“ komentuje výsledky průzkumu Roman Novotný ze společnosti TonerMania.cz.
„Je třeba si uvědomit, že nákupem neznačkového toneru či inkoustu uspoří často i dvojnásobek nákladů. Rozdíl oproti originálu přitom u produktů osvědčených výrobců není v běžném kancelářském využití postřehnutelný,“ dodává Novotný.
Více na http://www.TonerMania.cz.