17 Prosinec 2008
T+T 11/2008

Už jste někdy jeli metrem v Hamburgu, nejtišším metrem v celém Německu? Nebo jste se zkusili řítit rychlostí 300 km/hod francouzským TGV? Společnost ALSTOM vyrábí mnoho typů kolejových vozidel, která tvoří propracovaný systém městské, regionální a mezinárodní dopravy. ALSTOM, který je v České Republice znám spíše jako významný hráč na poli energetiky, představil v německém Hannoveru a nedalekém Salzgitteru svojí koncepci regionální dopravy.

Proč právě v Salzgitteru?
V Salzgitteru se nachází největší německá továrna ALSTOMu věnující se transportu, je vystavěná na ploše 200 000 m2 a zaměstnává 2 400 pracovníků. Z továrny v Salzgitteru vyjíždějí hotové vlakové soupravy pro regionální dopravu do celé Evropy. Za rok se zde vyrobí v průměru 150 vlaků, 700 vagonů a přes 1000 podvozků.

Příměstské a regionální vlaky
Význam vlaků, zajišťujících pravidelnou přepravu obyvatel příměstských oblastí, kteří každodenně dojíždějí do center větších měst, v posledních letech stále výrazně narůstá. Požadavky na příměstské a regionální vlaky jsou velmi rozmanité, musí posloužit cestujícím, kteří jedou 5 minut stejně dobře jako těm, jejichž cesta trvá 40 minut, musí být dostatečně komfortní, aby jim dali přednost i lidé, kteří jsou zvyklí na pohodlí svého automobilu. Musí být velmi rychlé, ale přitom mít dostatečné množství zastávek. Emise veškerých negativních vlivů na okolí musí být na minimální možné úrovni. Splnění těchto a dalších úkolů a uspokojení co největšího počtu zákazníků vyžaduje zcela nový, neotřelý přístup. ALSTOM je jedna z firem, které se pustily do komplexního řešení této problematiky a kladou si za cíl změnit image veřejné přepravy.

Kolekce příměstských a regionálních vlaků ALSTOM
ALSTOM dodává skutečně široké spektrum vlaků pro příměstskou a regionální přepravu, můžeme mezi nimi rozlišit tři hlavní skupiny.
Pod označením X´Trapolis jezdí, například v Chille a Austrálii, příměstské soupravy, které dosahují rychlosti 120 km/hod.
Další – nejrozmanitější skupinu tvoří jednopodlažní vlaky Coradia, různé typy dosahují rychlostí 120–200 km/hod, jejich vybavení i design je přizpůsoben podmínkám země, do níž jsou dodávány. Jiné jsou nároky na Coradia Minueto, které jezdí v Itálii a jiné na Coradia Nordic, které uvidíme na tratích Švédska. Mezi vlaky Coradia nalezneme i populární model Coradia Lint, který je vybaven dieselovým motorem, tím je předurčen k obsluze neelektrifikovaných tratí. Zajišťuje příměstskou dopravu na mnoha místech Německa, Nizozemí a Dánska.
Třetí skupinou jsou vlaky vycházející z řady Coradia, ale vybavené navíc druhým podlažím, odtud je odvozen souhrnný název Coradia Duplex. Účelnou dopravu na delší vzdálenosti umožňuje rychlost 200 km/hod.

Důraz na účelnost
Délka souprav se může pohybovat od 2 do 7 vagonů, což představuje kapacitu pro 156–810 pasažérů. Zadavatel zakázky může specifikovat požadavky na počty a typy dveří, obecně jsou vlaky Coradia vyhlášené velkým množstvím dvojitých dveří, které umožňují rychlé vystupování a nastupování cestujících, čímž se zkracují prodlevy v zastávkách. Zvláštní péči věnují konstruktéři dosažení nízké podlahy vozů, výsledkem jsou podlahy ve stejné úrovni jako výška nástupiště a to od začátku až do konce vagonu. Samozřejmostí je klimatizace ve všech vagonech a multifunkční úložný prostor s možností bezpečného uložení jízdních kol. 10 % sedadel je uzpůsobeno pro cestující se sníženou mobilitou.
O poloze vlaku, zastávkách a otevírání a zavírání dveří informují hlasové signály a aktivní mapy linek.

Důraz na bezpečnost
každý vlak je vybaven antikolizním zařízením a systémem ochrany proti "šplhání" při srážce. Kabina strojvedoucího splňuje požadavky ERTMS (European Rail Trafic Management System). Elektrické brždění je rozváděno do všech vagonů soupravy, tím se zkracuje brzdná dráha a šetří náklady na údržbu.

Důraz na šetrnost

Ve všech vlacích společnosti ALSTOM jsou aplikovány nejnovější poznatky z oblasti šetrného hospodaření energiemi. Procesy brždění a zrychlení jsou kontrolovány elektronickým řídícím systémem za účelem optimalizace spotřeby energie. Během brždění je motor využívám jako generátor a "zachycená" energie je okamžitě "vrácena" do oběhu.
Za pozornost stojí také vysoké procento snadno recyklovatelných materiálů, kterých bylo použito k výrobě. Hliník, ocel, měď, sklo a další materiály, které se dají lehce opětovně využít tvoří 95 % konstrukce.

Otázkou zůstává, kdy budou takové vlaky jezdit po českých tratích. Rovnice vedoucí ke správnému odhadu té chvíle má příliš mnoho proměnných, jedním jsem si však jistý – je to otázka času, dříve či později se určitě dočkáme.

www.alstom.cz