Ve dnech 4.– 9.6.2005 se v Brně uskutečnil další z řady mezinárodních autosalonů. Autosalon Brno 2005 je nejvýznamnějším mezinárodním autosalonem v regionu střední a východní Evropy. V České republice má tato akce dlouhodobou tradici, ale od roku 1991, po pauze zaviněné komunistickým režimem, se píše novodobá historie autosalonu. Od roku 1993 je autosalon zařazen do prestižního kalendáře Mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA. A v roce 1995 se tato akce přestěhovala z Prahy do Brna, kde se pořádá dodnes. Od tohoto roku se také Autosalon střídá vždy v sudém roce s mezinárodní výstavou nákladních a užitkových vozidel Autotec.
Novinky Autosalonu 2005Jaké jsou největší novinky a lákadla letošního Autosalonu? Určitě sem patří premiéra značky Cadillac na českém trhu. Nestává se totiž každý den, aby na náš trh vstupovala nová značka, natož americká. Cadillac na tuzemský trh uvádí hned několik modelů. Absolutní novinkou je luxusní sedan STS. Základní verze je poskytována s motorem V6 3.6 VVT (189 kW/ 257 k), v nabídce je však také osmiválec Northstar 4.6 (239 kW/325k). U tohoto modelu je k dispozici elektronicky řízené tlumení Magnetic Ride Control. Dalšími modely Cadillacu, které vstupují na náš trh jsou CTS, SRX, kupé/kabriolet XLR a klasický terénní model, Escalade.
Další americkou premiérou na našem trhu měla značka Corvette. Tato americká legenda se bude nabízet ve verzi kupé nebo jako otevřený roadster s plátěnou střechou. Tento vůz se vyznačuje lehkou konstrukcí a výkonným osmiválcem pod kapotou, který pohání zadní kola. V základu je motorizací šestilitrový osmiválec o výkonu 297kW. Špičková verze Z06 má objem 7.0 l a výkon 373kW. Zrychlit z 0 na 100 km/h zvládá tato střela na kolech za čtyři sekundy a může letět rychlostí přes 305 km/h.
Nyní se už dostáváme k novinkám pouze v rovině modelů jednotlivých značek. Těch bylo na Autosalonu k vidění skutečně mnoho a bylo se na co dívat. A aby v tom byl trochu pořádek, projděme si tyto novinky abecedně dle značek.
První je Alfa Romeo, která v Brně uvedla premiéru svého sedanu střední třídy 159, a také sportovní kupé Brera. Zejména toto kupé se stalo magnetem prezentace Alfy Romeo. Audi představilo celou svoji výrobní řadu spolu se zajímavým konceptem Audi allroad quatro. Mimo to se představila speciální edice modelu A4 při příležitosti víkendového závodu DTM v Brně. Na stánku dalšího německého výrobce, BMW, byla největším tahounem nová trojková řada. Dalšími novinkami tohoto bavorského výrobce jsou sportovní modely M5 a M6. A čím lákal návštěvníky francouzský Citroën? Zejména novým malým autíčkem C1, které se vyrábí v Kolíně a sedanem C6. Ten měl ve střední Evropě premiéru. Další značkou je rumunská Dacia, která pod vedením francouzského Renaultu jen kvete a na náš trh dodává model Logan. Ten je určen nenáročným motoristům kteří mají hlouběji do kapsy a přesto si chtějí koupit nový automobil. Automobilka Ford přivezla do Brna nové varianty nového Focusu, sedan a sportovní verzi ST. Fanoušci rally mohli obdivovat soutěžní speciál Focus WRC 06 nebo si vyzkoušet simulátor jízdy v závodním voze. Japonská Honda představila svoji novou vlajkovou loď, model Legend. Největší novinkou oproti minulé generaci je pohon všech kol SH-AWD. Jinak Honda prezentovala celý svůj výrobní program včetně modelu Accord s líbivým koženým čalouněním. Další novinkou vyšší třídy je model Grandeur od Hyundaie. Jedná se o téměř pětimetrový luxusní sedan, který nahrazuje model XG. Dalšími novinkami Hyundaie, které jsou již v prodeji jsou modely Sonata, Santa Fe, Matrix a Coupé. Američanem, který se ovšem vymyká běžným kategoriím automobilů jsou vozy Hummer. K vidění byly modely H1 a H2, které určitě nenechaly chladným žádného fanouška off-roadů. Chevrolet na našem trhu zaštiťuje značku Daewoo a tak byl na jeho stánku k nalezení model Spark, který je nástupcem oblíbeného modelu Matiz. Další vystavující americkou automobilkou byl Chrysler. Ten prezentoval na svém stánku model 300C ve verzi sedan i kombi. Prodej tohoto modelu překonává v Americe i Evropě všechna očekávání a proto lze i u nás očekávat slušné prodeje. Legenda terénních automobilů, americký Jeep, představil zcela novou generaci svého největšího modelu Grand Cherokee. Automobilka Kia začne v červenci prodávat nový model Rio, jež bude nabízen s karoserií sedan a hatchback. Pod kapotou budou motory 1.4 a 1.6, a také dieselový motor 1.5 CRDi. Anglický šlechtic Land Rover představil faceliftovaný model Range Rover a úplně nový Range Rover Sport. Ten dostal vzduchové odpružení a unikátní propojení s ostatními systémy vozu Terrain Response. Automobilka Mazda doplnila svoji číselnou modelovou řadu o velkoprostorový model 5. Jedná se o kompaktní MPV se zadními posuvnými dveřmi (což je v tomto segmentu novinka) a třemi řadami sedadel. Mnoho novinek nabídl na svém stánku také Mercedes Benz. Zejména zcela nové modelové řady B a M, pak také nové motory V6 pro modely C, E a CLS. Bonbónkem byl pak supersport McLaren SLR, jehož výroba i přes použití nejmodernějších technologií v tomto voze, probíhá ručně. Sportovní fanoušky na stánku Mitsubishi bezesporu zaujal terénní speciál pro Rallye Dakar. Kromě toho automobilka s třemi diamanty ve znaku uvedla také novinkový Colt a nový Outlander Turbo. Japonský kolega Nissan prezentoval studie Tone a Qashqai. Vedle toho byly také k vidění novinky na našem trhu jako model Pathfinder, jež vyplňuje mezeru v nabídce terénních vozidel mezi modely Patrol a Terrano. Dalším terénním modelem je vůz Murano, který patří do třídy SUV a vyznačuje se novátorským designem. Poslední novinkou je dvoumístný sportovní model 350 Z a to s karoserií roadster. Opel nepředstavil v Brně žádnou zásadní novinku, za to byla k vidění např. sportovně laděná Astra GTC. Peugeot zde uvedl na trh jedno z kolínských trojčat, a to model 107. Pak se také objevil novinkový model 1007, který lze charakterizovat jako kompaktní MPV. Dalším “němcem” na Autosalonu, ovšem tentokrát zcela jiného kalibru je Porsche. To také nemělo žádnou zásadní novinku, ale za to byl k vidění nový model 911 S Carrera Cabrio, a pak také novinková panoramatická střecha pro model Caynne. Jistým lákadlem pro každého fanouška rychlých kol byl určitě model Carrera GT. Několik šťastných majitelů tohoto skvostu je již i u nás. Francouzský Renault postavil svoji prezentaci zejména na inovovaných modelech Laguna, Vel Satis a Espace. Tento výrobce také nezapomněl připomenout své současné úspěchy ve F1 a vystavil modro-žlutý monopost své stáje. Seat přivezl na tuto akci čerstvou světovou novinku v podobě modelu Leon. Ten doplňuje tipy Altea a Toledo. Zajímavostí také je, že je postaven na stejné platformě jako nová Škoda Octavia, i když má zcela odlišný design. Suzuki přivezla novinku v podobě nového Swiftu, který asi pořádně zamotá hlavu konkurentům ve třídě miniautomobilů. A co si připravila naše domácí automobilka? Škoda představila speciální sérii s názvem Edice 100, která má připomenout 110 let od založení firmy a 100 let od začátku výroby automobilů. Jak vypadá budoucnost škodovky návštěvníkům ukázala studie Yeti, která naznačuje jakým směrem se budou automobily Škoda ubírat v dalších letech. Kromě toho byly k vidění všechny tři modelové řady, včetně upravených vozů pro Tour de France. Velice bohatou nabídku modelů na stánku měl také Volkswagen. Ten zde představil všechny svoje modely, včetně nejluxusnější verze Phaetonu W12, a také vrcholnou verzi Touaregu W12. Mimo to byl k vidění nový Passat, Golf Plus, Golf GTI a v neposlední řadě nové Polo. Volkswagen také připravil pro návštěvníky zajímavou atrakci v podobě vozu na otočné osové tyči, umožnil tak návštěvníkům zažít pocity při převrácení vozu. Švédská automobilka Volvo prezentovala studii luxusního kombi VCC, a ukázala tak možnost budoucího vývoje vozidel Volvo. Kromě toho byl k vidění i novinkový osmiválec pro model XC 90.
To jsou tedy ve stručnosti všechny novinky, jež letošní Autosalon nabídl. Nesmíme ale přehlédnout jednu důležitou skutečnost jež Autosalon zachytil. A to nástup tuningu. V tomto ohledu byl letos do programu zařazen i velký počet tuningových společností a několik z nich si zde dokonce odbylo svoji českou premiéru, např. AMG, Brabus a Carlsson,což jsou firmy, které se věnují úpravám vozů Mercedes-Benz. Z dalších byly k vidění zástupci firem Startech, Schnitzer, Rinspeed, … Nechyběl ani český výrobce sportovních vozů Kaipan. Kromě prohlížení vystavených vozů si mohli návštěvníci zakoupit i vše potřebné z tuningového vybavení.
A jaký tedy byl letošní Autosalon? Určitě neudělal ostudu, ale … Pozitivem bylo množství novinek a bohatý doprovodný program, a také zařazení tuningových společností do programu. Na druhou stranu to však nemůže vyvážit fakt, že zde chyběli některé významné automobilové značky jako Fiat, Ferrari, Lexus, Subaru a Toyota. Z velice příjemné motoristické akce tak zůstává trochu pachuti na jazyku. autor: Ing. David Hynek