10 Duben 2006
Pracovníci americké společnosti Amerityre Corporation, Boulder City, Nevada vyzkoušeli s úspěchem novou technologii výroby osobních pneumatik, která by se ještě před nedávnem zdála jako zcela nemožná. Již v roce 2001 začali výzkumní pracovníci intenzivně pracovat na vývoji polyuretanových pneumatik , které chtěli použít pro kola s nízkým zatížením např. pro malé zahradní stroje, kolečka a jízdní kola. Tyto pneumatiky, zhotovené z polyuretanového
elastomeru byly vyrobeny bez výztužných materiálů a najezdily ve zkušebním provozu přes tisíc mil.Po důkladném rozboru výsledků z těchto zkušebních jízd, se vedení firmy Amerityre rozhodlo změnit směr vývoje těchto pneumatik. Pneumatiky , označované „Arcus“ mohly jezdit stovky mil a nebyly vůbec plněny vzduchem!
Konstrukce těchto pneumatik připomíná pneumatiky typu EMT ( Elonged Motion Tire) od firmy Goodyear. Tentokrát šlo o pláště, které byly vyztužené vložkami, v patkové části, nárazníku a bočnici.
Podařilo se, získat velmi důležitý dokument ministerstva dopravy USA, které na základě zkoušek dle vyhlášky FMVSS 109 udělilo pneumatikám „Arcus“ povolení pro využití v osobní dopravě.
Provozní teplota plášťů „Arcus“ je při maximální rychlosti o 30 °C nižší, než u klasických. Při laboratorních testech se pneumatika „Arcus“ zahřála pouze o 6 °C více, než byla okolní teplota.
Mimoto vykazovaly polyuretanové pneumatiky „Arcus“ o 43 % nižší hodnotu valivého odporu, což reprezentovala snížení spotřeby pohonných hmot o 10 %.
Při dlouhodobých testech podle normy FMVSS 109 vykazovaly pneumatiky „Arcus“ teplotu bočních stěn 43–48 °C. Zajímavé je, že při zvětšování zatížení se teplota bočnic již nezvyšovala. Pro porovnání – u klasických, pryžových pneumatik - se tato teplota pohybuje běžně v rozsahu 65–77 °C.
Autor: Ing. Václav Matys