21 Září 2007

Scotch-paska.jpgPáska Scotch a inovace společnosti 3M v oblasti samolepicích materiálů se nedávným oceněním od American Chemical Society (ACS) zařadily do prestižní skupiny převratných vynálezů. Výbor vyhledává klíčové vědecké úspěchy, které prošly zkouškou času a měly významný dopad na společnost. ACS od roku 1993 prohlásila téměř 60 míst, objevů a úspěchů historickými milníky. Mezi dříve oceněné úspěchy patří například objev penicilinu, vývoj prášku do pečiva a význam měřiče pH.

Když kohokoli požádáte, aby zmínil nějaký výrobek společnosti 3M, s největší pravděpodobností si vzpomene na pásku Scotch. Konec konců Scotch Tape je dnes jedna z nejpoužívanějších a nejznámějších značek na světě. Věděli jste například, že kdybyste vzali celkovou délku neprůhledné pásky Scotch, prodané každý rok do amerických domácností a kanceláří, mohli byste s ní oblepit celý svět až 165krát? Nebo že množství pásky, prodané v Americe jen v období mezi Dnem díkůvzdání a Vánocemi, by stačilo na oblepení celé zeměkoule celkem 30krát? Je to tak, přibližně polovina všech prodaných průhledných pásek Scotch se prodá právě o vánočních svátcích, kdy lidé balí dárky.

Průhledná páska Scotch ideálně odpovídá požadavkům na oceňované vynálezy. Když Richard Drew v roce 1930 vynalezl první vodě odolnou, průhlednou samolepicí pásku, vyvolal revoluci v opravách v domácnosti. Dnes jeho páska patří mezi naprosto nepostradatelné a nejužitečnější věci doma i v práci. Od doby uvedení v roce 1930 bylo již vyvinuto více než 400 různých variant pásek pod značkou Scotch nebo 3M.

A proč se ochranná známka pro tuto lepicí pásku jmenuje právě Scotch? Historie říká, že první vzorek pásky měl lepicí pouze okraje a páska moc nedržela a padala. Jeden ze zákazníků řekl zaměstnanci společnosti 3M, aby šel zpět za svými „Scotch (skotskými)“ šéfy a poradil jim, dát lepidlo na celou pásku a ne jen na její okraje. Páska se tak zdokonalila a jméno uchytilo.

I zaměstnanci společnosti 3M oceňují historický význam pásky Scotch. Pro mnohé odráží ty nejlepší aspekty společnosti 3M.
„Richard Drew viděl, že zákazník má problém, a našel řešení,“ řekl Al Pocius, podnikový vědec, Corporate Research Laboratory. „To určilo naši kulturu. Právě v takovém proaktivním řešení problémů jsme nejlepší.“

„Páska Scotch je typickým příkladem inovací společnosti 3M,“ dodal Bob Murray, specialista vývoje produktů, Stationery Products Division.
„Když o tom uvažujete, páska Scotch se přilepí ke všemu, ale ne sama k sobě,“ řekl Murray. „Navíc páska Scotch Magic vypadá na cívce ledově bílá a přitom na papíře je neviditelná. Vypadá neskutečně jednoduše, a přitom je tak efektivní v tolika různých aplikacích díky své vícevrstvé konstrukci. Je to skvělý příklad inovace 3M.“

Drewův vynález katapultoval 3M z malé firmy na globálního lídra v oblasti samolepicích technologií. Otevřel nové trhy a vedl ke vzniku tisíců výrobků.

„Páska Scotch je zároveň příkladem závazku společnosti 3M vůči životnímu prostředí,“ poznamenal Robert Finocchiaro, technický ředitel, Corporate Research and Development Services. „Nové lepicí přípravky v průběhu let umožnily vyvinout výrobní procesy, které méně zatěžují životní prostředí.“
„Je to skvělé uznání dlouhodobě úspěšného výrobku a pozoruhodného vědeckého úspěchu,“ uzavřel Finocchiaro. „Je to něco, na co můžeme být ve společnosti 3M hrdí.“
http://www.3m.cz