Vláda v pondělí projedná návrh ministerstva životního prostředí, který uloží leteckým společnostem omezovat emise oxidu uhličitého. Podle novely zákona o obchodování se skleníkovými plyny by měli být všichni letečtí provozovatelé přistávající a vzlétající z letišť EU zařazeni do systému obchodování, který nyní zahrnuje pouze velké elektrárny a průmyslové podniky, od roku 2012. Část povolenek budou dostávat, část si budou moct dokupovat v aukcích.
Hlavním účelem novely je stabilizovat emise z letecké dopravy na úrovni průměru emisí roku 2004 až 2006, uvádí zpráva, kterou má ČTK k dispozici. Emise z letectví zatím státy EU neregulují. Od roku 1990 do roku 2004 vzrostly v zemích EU o 87 procent. Na celkových emisích oxidu uhličitého z lidské činnosti v EU se letectví podílí třemi procenty. V posledních letech ale letecká doprava prudce stoupla a je jedním z nejrychleji rostoucích zdrojů emisí skleníkových plynů.
Návrh počítá s tím, že v roce 2012 budou moct letečtí provozovatelé získat povolenky na 97 procent emisí průměrně vypuštěných za rok mezi lety 2004 a 2006. Mezi lety 2013 a 2020 bude množství povolenek sníženo na 95 procent. V obou obdobích budou moct provozovatelé požádat o přidělení 85 procent povolenek zdarma a v obou obdobích se bude konat dražba povolenek ve výši 15 procent z historických emisí.
Náklady na dokoupení dalších povolenek nelze podle ministerstva předem spočíst. "Bude záležet především na jednotlivých leteckých společnostech, jak se nové situaci přizpůsobí a jaké budou jejich emise za referenční rok, na jejichž základě Evropská komise stanoví referenční hodnotu. Bez provedení změn a při zachování současného provozu by provozovatelé letadel byli nuceni dokoupit přibližně třetinu celkového množství jim přidělených povolenek," uvádí.
"Vyčíslování konkrétních dopadů zvažované novely by v tuto chvíli bylo předčasné. Obecně lze ale konstatovat, že nutnost obstarávat emisní povolenky na každý let by k navýšení nákladů leteckých společností zcela logicky vedla," řekla ČTK mluvčí Českých aerolinií Hana Hejsková.
Podle ní sice ČSA chápou tlak na snižování emisí, zároveň ale preferují globální a nikoliv pouze evropský přístup. Navíc by se podle ČSA měly restrikce týkat i dalších znečišťovatelů. Například lodní dopravy se obchod s povolenkami netýká.
Pro nové provozovatele a společnosti, jejichž meziroční nárůst přepravovaných tunokilometrů je vyšší než 18 procent, bude vyčleněna rezerva tří procent z historických emisí. Do systému nebudou spadat některé lety, například vládní, vojenské, záchranářské, cvičné a výzkumné.
Pokud novela projde sněmovnou, Senátem a souhlasit bude i prezident, už za letošní rok budou muset provozovatelé letadel vykázat své emise oxidu uhličitého a počet tunokilometrů z letů, za které jsou během referenčního roku odpovědni. Každý provozovatel bude mít určený členský stát správy, u kterého bude žádat o přidělení emisních povolenek, předkládat monitorovací plány a ověřené zprávy o množství vypuštěných emisí a přepravených tunokilometrů. V členském státu správy bude mít zřízen emisní účet.
Každý členský stát bude členským státem správy pro letecké provozovatele, jimž vydal provozní licenci. V ostatních případech budou provozovatelé letadel přiděleni k členskému státu správy podle nejvyššího odhadovaného množství emisí způsobených leteckým provozem. Letos v únoru Evropská komise zveřejnila předběžný seznam dotčených leteckých operátorů přiřazených jednotlivým členským zemím. Česko má administrovat 25 leteckých operátorů, z toho devět českých.
Podle ministerské Zprávy o stavu životního prostředí v Česku letecká doprava v roce 2007 zvýšila své výkony na 10,5 miliardy osobokilometrů, a dosáhla tak téměř čtyřnásobných výkonů ve srovnání s rokem 1989. Celkové přepravní výkony osobní dopravy vzrostly mezi roky 1989 a 2007 zhruba o 37 procent.