Neobvyklý úkol vyřešily firmy Sto AG, Aqua Stahl GmbH a Wacker Chemie, za úzké spolupráce vědeckých pracovníků vysoké školy z Karlsruhe a ředitelství dálnic SRN v jižním Bavorsku (Kempten). Pilotní projekt těchto organizací se týkal vnějších úprav železobetonových mostních pilířů na německých dálničních mostech. Působením vlhka a agresivních posypových solí dochází k vážným poškozením těchto pilířů. Známá organizace DEKRA, Stuttgart, zabývající se mimo jiné i bezpečností silničního provozu, provedla samostatnou studii, při které bylo zjištěno, že více jako 14 000 mostních pilířů silnic a dálnic je velmi poškozeno a dalších 20 000 jich vyžaduje urychlenou opravu. Dříve se úpravy povrchů stěn pilířů prováděly tak, že stará betonová vrstva odstranila a nanesla se na sloupy nová.
V místech, kde se stýkaly stará a nová vrstva betonu docházelo po několika letech opětovnému poškození, které si zase vyžadovala opravu. Odborné odhady uvádějí, že ředitelství silnic a dálnic SRN takto muselo vynakládat částky až 100 000 eur.
V rámci pilotního projektu se prováděly podrobné zkoušky u 16 dálničních mostů. Cílem bylo rychlé odstranění starých vrstev a nános kvalitního, dlouhodobě účinného ochranného prostředku.
Jako nejvhodnější „konzervační“ prostředek se ukázalo speciální hydrofobizační gel od firmy WACKER CHEMIE, Mnichov na bázi silanů. Praktickými zkouškami bylo zjištěno, že pokud se na mostní pilíř nanese 0,45 – 0,65 mm tenká vrstvička tohoto prostředku, tento během několika hodin vnikne do konstrukčního materiálu a vyplní vzniklé póry silikonovou pryskyřicí, která odpuzuje vodu. Tato „ochranná síť“, která vnikne do hloubky až 6-7 mm, impregnuje dokonale pórovitou stavební hmotu a spolehlivě zabraňuje vnikání vody a rozpuštěných posypových solí do vnitřních částí mostových pilířů.
Autor: Ing. Václav Matys