20 Květen 2005

airbus1.jpgPři zkušebním letu nového letounu A380, byla pozornost všech zaměřena především na plány jaké budou v letadle vybudovány bary, salóny krásy nebo tělocvičny. Ale téměř se nemluvilo o další skutečnosti, která již není tak okouzlující. Airbus A380 je schopen pojmout dvojnásobek pasažérů než většina dnešních letadel, ale tím také stoupne na dvojnásobek počet případů, kdy některý z cestujících bude potřebovat rychlou lékařskou pomoc. Na tuto situaci však není současný přepravní průmysl připraven.

Potřeba rychlé lékařské pomoci je dnes nejčastějším důvodem, proč dochází ke změnám naplánované trasy. S narůstajícím počtem starších cestujících, bude stoupat i počet odkloněných letů. V současnosti nejsou letecké společnosti povinny uvádět počty lékařských zákroků na palubě letounu, ale podle zprávy vydané vládou Velké Británie v roce 2000, potřeboval naléhavě lékařskou pomoc jeden cestující z 1400. A nedávná studie, zpracovaná ve Spojených státech amerických ukazuje, že v 8% lékařských zásahů bylo třeba let odklonit k přistání na nejbližším letišti.
V případě potřeby rychlé lékařské pomoci vše záleží na pilotovi, který rozhoduje, zda se letadlo odkloní od své původní dráhy, a také na kterém letišti přistane. "Býval bych se raději rozhodoval na základě doporučení lékaře", říká Eric Moody, bývalý pilot British Airways, v současné době v penzi. "Nechcete, aby některý z cestujících zemřel, ale měli byste dát přednost bezpečnému přistání."
A nyní přichází rozhodující okamžik. Ovládat takové monstrum jako je Airbus A380 a přivést ho k bezpečnému přistání není snadná záležitost. Pro všechna letiště je příliš veliký. S rozpětím křídel 80 metrů a šířkou o 15 metrů větší než je u Boeingu 747 (400 metrů), potřebuje odpovídající pojezdové dráhy. Je samozřejmě také mnohem těžší než Boeing 747, takže i rozjezdové a přistávací dráhy budou více namáhány. Nejnákladnější však budou úpravy letištních odbavovacích hal, nutné pro provoz letounu A380. Pro takové letadlo je třeba  dvě odbavovací mola. Pro hlavní palubu jedno a pro horní pak druhé. Takové vybavení bude mít do roku 2006 jen 20 letišť a do roku 2010 60 letišť.
Nedostatek letištních ploch schopných přijmout Airbus A380 bude piloty nutit přistát na některém z 200 letišť, která jsou alespoň provizorně zařízena obsluhu takovéhoto letounu. "Teoreticky může A380 přistát kdekoliv, kde přistává 747", říká Joan Sullivan Garrett, vedoucí pracovník Medaire ve Fénixu v Arizoně, společnosti, která zajišťuje lékařskou asistenci u 80 světových leteckých společností. "Ale pokud se zeptáte, zda skutečně přistane, pak je odpověď jiná. Možnost odklonit let k takovémuto letišti není téměř žádná."
Výrobci Airbusu však v letištních terminálech takový problém nevidí. "To není hlavní problém", říká David Velupillai, mluvčí Airbusu v Toulouse ve Francii. "Zaparkujete na vzdáleném místě a přivezete pojízdné schůdky k letadlu. Ostatní však tímto nouzovým řešením příliš nadšení nejsou. "Pilot je zodpovědný za bezpečnost všech cestujících na palubě", dodává Garrett. Odklonění letu k nevhodnému letišti by také mohlo způsobit další těžkosti. Garrett uvádí příklad, kdy na začátku provozu Boeingu 757, byl tento letoun nasměrován na letiště, které ho pravidelně nepřijímalo a nemělo vhodnou přistávací rampu.
Ale na druhou stranu může velikost nového Airbusu přispět ke zlepšení lékařské zabezpečenosti ve vzduchu. "Do posádky by měla být začleněna osoba s zdravotnickým vzděláním, takže by cestujícím byla k dispozici na příklad zdravotní sestra, čímž jsme opravdu nadšeni", říká Garrett. Farrol Khan z Letecké zdravotní organizace v Oxfordu v Anglii trvá na tom, že takovéto změny jsou nezbytné. "Je důležité, aby byl na palubě lékař", a dodává, že je to nutné pro budoucnost letounů A380. Aerolinie však neuveřejnily žádné plány na takovou lékařskou péči na palubách svých letadel, která by měla být v běžném provozu od roku 2008.