14 Prosinec 2005

tunel_1.jpgStavba úseku dálnice D47 z Bílovce do Ostravy, Rudné, jež zkvalitní silniční dopravu v okolí Ostravy a dalších obcích, oslavila významnou událost. V 11 hodin byla proražena tunelová roura B dálničního tunelu Klimkovice. Stavbu úseku dálnice D4707 z Bílovce do Ostravy, Rudné v hodnotě přesahující šest miliard korun provádí sdružení dodavatelů pod vedením společnosti Skanska DS od října 2004. Ražba tunelu u Klimkovic pak začala v dubnu 2005. Investorem projektu je Ředitelství silnic a dálnic ČR, Závod Brno, přičemž finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury.

„Při stavbě je velká pozornost věnována bezpečnostním parametrům tunelů, které budou vybaveny podle nejpřísnějších evropských kritérií. Mimo monitorovací systémy a příslušné větrání bude v tunelech pět propojek, jež v případě požáru či jiné nehody umožní evakuovat posádky vozidel do druhého – nehodou nezasaženého tunelu a zároveň umožní rychlý nástup havarijních čet,“ uvedl tiskový mluvčí společnost Metrostav František Polák.
Tunel Klimkovice tvoří dvě dvoupruhové trouby s odstavným pruhem. Tunel A ve směru z Brna do Ostravy má celkovou délku 1 076 metrů, z toho ražená část tvoří 857 metrů. Tunel B vedoucí v opačném směru je dlouhý 1 088 metrů, ražená část činí 868 metrů. Každých 150 metrů je v tunelech budována tzv. SOS světnička, tedy místo se samostatným přívodem čerstvého vzduchu, kde je možné se ukrýt a přivolat pomoc.

„Kromě tunelu nyní pracujeme na některých mostech, jinak je stavba zazimována. Oproti harmonogramu jsme v mírném předstihu, a to hlavně díky příznivému počasí letošního podzimu. Na příští rok pak plánujeme položení cementobetonového krytu na 60 procentech vozovky a dokončení dešťové kanalizace v celé trase dálnice,“ sdělil manažer projektu D4707 ze společnosti Skanska DS Ján Špaňo.

Na stavbě dále probíhá ražba tunelové trouby A, kde zbývá prorazit ještě 200 metrů. Její proražení se očekává v prvním čtvrtletí roku 2006. Poté budou zahájeny navazující práce na dokončování tunelů a montáži technologického zařízení, jež zahrnuje požární signalizaci, měření emisí, informační systém, větrání, odvodnění, osvětlení tunelů a přenos všech dopravních a provozních informací do tunelového velínu. Stěny tunelů budou obezděny hladkým a dobře omyvatelným povrchem a bude položen povrch vozovky.

Celou stavbu úseku dálnice D47 z Bílovce do Ostravy, Rudné provádí Sdružení 4707, jehož lídrem je Skanska DS a členy jsou Strabag, Metrostav a Subterra. Ražbu tunelu Klimkovice pak zajišťují společnosti Metrostav a Subterra. Projektantem stavby jsou společnosti HBH Projekt, Pragoprojekt, Amberg Engineering Brno. Stavební práce na úseku by měly být hotovy v druhém čtvrtletí roku 2008.
www.skanska.cz