Společnost IBM představila nový výzkumný projekt, jehož cílem je vytvořit novou aplikaci pro správu e-mailu na základě studia chování uživatelů mobilních zařízení. Současné e-mailové programy v mobilních telefonech jsou často jen menšími verzemi desktopových klientů a předpokládají, že uživatel zprávy otevírá, čte a odpovídá na ně stejným způsobem jako na počítači. Ovšem vědci IBM studiem chování mobilních uživatelů zjišťují, že se použití mobilního e-mailu podstatně liší, a to kvůli prostředí a kontextu, ve kterém obvykle probíhá.
Vědci zjistili, že u mobilního e-mailu se uživatelé zaměřují na zběžné třídění doručené pošty – prohlížení a rychlé vyhodnocení, co je nového, co je třeba zpracovat okamžitě, co lze hned smazat a co může počkat až „do kanceláře“. Protože neexistuje žádný jednoduchý způsob, jak rozlišit mezi novými, nepřečtenými zprávami a zprávami označenými pro zpracování, uživatelé si musí často poradit případ od případu, jak rozdělit svou práci se zprávami mezi různá zařízení.
Počítačoví vědci a sociologové v laboratořích IBM Research v Almadenu proto v současnosti pracují na výzkumném projektu, jehož cílem je přehodnotit uživatelskou zkušenost s používáním e-mailu v mobilu tak, aby lépe odrážela to, jak dnes lidé pracují. Prototyp nově vyvinuté technologie IBM Mail Triage nabízí nové pojetí mobilního e-mailu, umožňuje uživatelům rychle zprávy třídit a identifikovat, co vyžaduje okamžitou akci a co lze řešit později.
„Tento projekt vzešel z probíhajícího výzkumu, který se snaží pochopit, jak lidé v běžném životě používají digitální zařízení – mobilní telefony, notebooky, stolní počítače, tablety atd. – a dělí mezi ně svůj pracovní čas,“ řekl Jeff Pierce, manažer výzkumu mobilní výpočetní techniky, IBM Research – Almaden. „Lidé dnes používají různá zařízení, která jsou navíc často propojena. Proto jsme vyvinuli prototyp aplikace pro třídění pošty, která reflektuje dnešní zkušenost s chytrými telefony.“
Projekt IBM Mail Triage zohledňuje behaviorální rozdíly ve způsobu, jakým uživatelé pracují s e-maily na počítači a na mobilním zařízení. U zpráv, které nevyžadují okamžitou reakci, může uživatel označit zamýšlenou akci – například zpracovat jako další, odložit na později nebo uložit jako referenci, může také zavolat odesílateli, naplánovat schůzku, odpovědět později a tak dále. Navíc, díky tomu, že e-mailová schránka uživatele je realizována technologií cloud computing, mohou k ní uživatelé snadno přistupovat střídavě z různých zařízení. Díky tomu mohou v zamýšlené akci pokračovat ihned, jakmile mají k dispozici pro daný úkol nejvhodnější přístroj.
V současné době je IBM Mail Triage prototyp aplikace, který používají zaměstnanci IBM, a v rámci dalšího výzkumu plánují vědci v budoucnu zpřístupnit tento prototyp jako beta verzi.
Ukázkové video s projektem IBM Mail Triage naleznete zde.