Odbavovací budova terminálu Sever 2 na mezinárodním letišti Praha – Ruzyně, estakáda a další návazné stavby projektu EUropa, které v celkovém souhrnu představují investici v hodnotě téměř 10 miliard korun, jsou krátce před dokončením. Pro cestující jsou velkým přínosem. Aby letiště zajistilo maximální plynulost provozu, kvalitu odbavení i rozložení letů mezi „starým“ terminálem Sever 1 a nově postaveným areálem Sever 2, plánuje již nyní provozní změny. K průběžnému zprovoznění terminálu Sever 2 dojde ve druhé polovině ledna a postupně, během týdne, do něj budou převedeny všechny lety do destinací na území států, které zahrnuje Schengenský prostor.
Od 17. ledna 2006 bude do terminálu Sever 2 převedeno odbavení linek ČSA, Alitalia, KLM a Air France, tedy lety Sky teamu do zemí Schengenského prostoru. Výjimkou budou lety do Bruselu, Kodaně a Helsink, které prozatím budou odlétat a přilétat do „starého“ terminálu Sever 1.Od 24. ledna 2006, kdy odbavovací režim přejde do plného provozu, pak budou také lety do Bruselu, Kodaně a Helsink převedeny do terminálu Sever 2 a s nimi všechny ostatní lety všech společností létajících do Schengenských destinací.
Terminál Jih 2 i nadále zůstane určený pro tzv. malé letectví (general aviation) a pro speciální lety.
„Učinili jsme maximum pro to,“ řekla generální ředitelka Letiště Praha Ing. Černochová, „aby organizace odbavení byla pro cestující přehledná a srozumitelná.“ A dodala: „Předpokládám, že se nový odbavovací systém rychle vžije a cestující budou moci plně využít pohodlí, které jim prostory nového terminálu poskytují, a v příjemném prostředí nových kaváren a restaurací čekat na svůj let.“
Pro snadnější orientaci cestujících se od 17.1.2006 navíc zřizují další dvě pracoviště Informační letištní služby – a to jednak v terminálu Sever 1, druhé pak ve spojovacím objektu terminálu Sever 2, aby pasažéry bezchybně nasměrovaly ke správným odbavovacím přepážkám.
Letiště Praha 28. listopadu 2005 přivítalo desetimiliontého cestujícího, který letištěm prošel v průběhu jednoho roku. Provozními výkony se tak zařadilo do nejvyšší kategorie světových letišť odbavujících více než 10 milionů pasažérů v jednom roce. Letiště Praha je dnes nepochybně největším středoevropským leteckým uzlem v rámci nových členských zemí EU a branou do České republiky a příhraničních oblastí okolních zemí. Investicemi do rozvoje, zejména výstavby nového terminálu Sever 2, letiště zvýšilo komfort, dostupnost a kvalitu služeb a zařízení:
Zvyšuje se počet nástupních mostů o 10 v odbavovacím Prstu C (celkem jich bude 27).
Možnost oddělení cestujících do a z destinací v rámci Schengenského prostoru od ostatních mezinárodních letů.
Otevření nových konferenčních prostor uvnitř letiště a větších prostor pro speciální skupiny pasažérů, jako jsou například salonky pro business klientelu, pro cestující s dětmi, lékárna apod.
Významně se zvýší počet obchodů a stravovacích kapacit ve veřejných i tranzitních prostorách terminálu.
Podstatně se rozšíří zázemí pro letecké společnosti a pro zaměstnance, jimž poskytne komfortní, pohodlné, bezpečné a zdravé pracovní prostředí.
V novém areálu jsou nainstalovány složité technologie, které vyžadují spolehlivý provoz.
Maximalizuje automatické procesy, snižuje vstup lidského faktoru a zajišťuje optimální provozní režim objektu ve vazbě na úsporu energií a snižování provozních nákladů.
Nově je koncipován a posílen systémem elektronické kontroly vstupů, který řídí přístup do jednotlivých bezpečnostních zón areálu. Systém doplňují režimová opatření pro vjezdy i pro výstup osob a výjezd vozidel mimo areál. Každý uživatel má svou identifikační kartu (IDC).
Dveře do jednotlivých zabezpečených prostor jsou osazeny magnetickými elektrozámky.
www.csl.cz