Po představení stožáru osvětlení na trzích mimo Evropu v roce 2008 nyní společnost Atlas Copco představuje nový stožár osvětlení pro evropský trh. Model QLT je dalším rozšířením nabídky produktů Atlas Copco pro několik sektorů podnikání – půjčování strojů, těžební a stavební činnosti, ale také pro sportovní a jiné události. Nový stožár osvětlení disponuje 8 kW generátorem, dvěma zásuvkami 16 A, 230 V a čtyřmi 1000 W halogenovými výbojkami. Lampy jsou umístěny na 8dílném hydraulickém svislém sloupu s plnou automatikou a dosahem 9 metrů při plném vysunutí, které trvá 15 sekund. Nový sloup osvětlení QLT společnosti Atlas Copco je napájen vodou chlazeným naftovým motorem Perkins s 85hodinovou dobou chodu na plnou 140 litrovou nádrž.
Bezpečnost a životní prostředí
Jednotka je dodávána s řadou bezpečnostních funkcí a funkcí přispívajících ke zlepšení životního prostředí, jako je sloup s hydraulickým bezpečnostním systémem, vyztužený ochranný přečnívající lem a kabely z nerezové oceli s předimenzovaným průřezem.
Generátor běží na 60 % maximálního výkonu, aby byla zvýšena účinnost a snížena spotřeba paliva. Pro dokonalou volbu spotřeby, ale i potřebného osvětlení, lze každou lampu rozsvěcet samostatně. Veškeré provozní kapaliny se nacházejí v rámu stroje, který zabraňuje úniku provozních kapalin do okolí a je dimenzován na 125 % objemu, čímž dokonale chrání životní prostředí. Hladina hluku je značně pod limitem daným normami a ve vzdálenosti 7 metrů činí pouhých 60 dB(A).
Snadná přeprava
Model QLT lze snadno přepravovat díky silničnímu podvozku, otvorům pro vysokozdvižný vozík atd. Díky kompaktním rozměrům lze dosáhnout úspory za přepravu při převozu 10 jednotek na jednom nákladním voze – toho využijí jak půjčovny, tak stavební společnosti. Standardní součástí je osvětlení a odrazky pro silniční provoz.
Divize Mobilních kompresorů společnosti Atlas Copco zvolila systém EGR/DPF, díky kterému její mobilní kompresory splňují normy EPA TIER 4A a EU STAGE III B. Prototyp kompresoru XRHS 366 byl představen na veletrhu Bauma.
Od ledna 2011 začne platit mnohem přísnější legislativní úprava norem pro naftové motory určené pro nesilniční pojízdné stavební stroje o výkonu 130 až 560 kW. Na evropském trhu podléhají emise výfukových plynů normě EU STAGE III B. V USA pak normě EPA TIER 4A. Chystaná důležitá úprava značně snižuje – s faktorem deset – povolený obsah částic a sazí ve výfukových plynech. Obsah hlavního stavebního prvku smogu, částic NOx, bude oproti předchozímu limitu snížen na polovinu.
Divize Mobilních kompresorů společnosti Atlas Copco zvážila dvě stávající technologie, které splňují tyto limity: Jedná se o metodu selektivní katalické redukce (Selective Catalytic Reduction – SCR) a metodu recirkulace výfukových plynů (Exhaust Gas Recirculation – EGR) ve spojení s filtrem prachových částic (DPF). Jako nejlepší řešení na snížení emisí NOx byl zvolen systém EGR/DPF společnosti Caterpillar. Guy Laps, viceprezident pro strojírenství divize Mobilních kompresorů společnosti Atlas Copco, vysvětluje: „Tímto řešením dosáhneme toho, že zákazníci nebudou muset doplňovat kapalinu DEF (Diesel Exhaust Fluid) ani AdBlue. Studie faktoru zatížení provedená na reprezentativním vzorku u osob z oboru nás spolu se společností CAT dovedla k závěru, že metoda EGR/DPF je tou nejlepší pro naše mobilní kompresory.“
Norma EPA TIER 4A a EU STAGE III B vedla k tomu nejzásadnějšímu a finančně nejnáročnějšímu vývoji v historii společnosti Caterpillar. Modul čistých emisí CAT minimalizuje dopad na spotřebu paliva. „První propočty ukazují, že dle typu motoru budeme moci snížit spotřebu paliva až o 2 %,“ uvádí Guy Laps. Tak zásadní změna hodnoty jednotek se rovněž projeví na nákladech a také na ceně. Celková prodejní cena této řady strojů se nejspíše zvýší o 35 až 45 %.
Celá řada generátorů divize Mobilních kompresorů společnosti Atlas Copco projde úpravou motorů tak, aby splňovaly požadavky normy STAGE III A v Evropě a EPA TIER 4A v USA.