02 Květen 2005
Letos poprvé v České republice představil koncern AGROTEC na brněnském výstavišti v rámci mezinárodního stavebního veletrhu IBF inovovanou značku NEW HOLLAND, která vznikla sloučením technicky nejdokonalejších řešení jednotlivých tradičních značek stavební techniky - FIAT KOBELCO, NEW HOLLAND CONSTRUCTION, KOBELCO, O&K. Značka NEW HOLLAND tak disponuje kompletním sortimentem stavebních strojů s dlouhou tradicí a sdílenou zkušeností.
Divize Iveco Moravia představila nový TRAKKER. Pro fanoušky, fajnšmekry a nejen pro ně čekal před expozicí krasavec ze stáje IVECO - TRAKKER, který se účastnil letošní RALLYE PAŘÍŽ - DAKAR.
V expozici společnosti AGROTEC mohli návštěvníci dále zhlédnout stavební stroje značky CASE, také domíchávač s čerpadlem CIFA a nástavby CANTONI.
Společnost AGROTEC se nově představila i jako zástupce koncernu FAYAT v České republice. Koncern FAYAT dodává pod svými značkami řadu strojů a technologií pro výrobu a údržbu povrchů vozovek.
Grejder 156 - špičkový stavební stroj
Grejdr je zajímavý stavební stroj, protože umí hotová kouzla se svou středovou radlicí. Měnit její výšku a naklápět ji ve všech směrech dovede i dozer. Ale grejdr ji navíc umí vysunout do strany zcela mimo svůj průjezdný profil a navíc ji v této poloze naklápět a dokonce ji postavit kolmo k zemi! Komu tím prospěje? Všem, kteří potřebují vysvahovat různé příkopy kolem cest, rozhrnout nějaký materiál, aniž by na něm zůstaly stopy po přejezdu stroje, obkroužit radlicí všemožné překážky a tak dále. Při "harakiri" s radlicí působí na grejdr nezanedbatelné stranové síly. Aby se s nimi lépe popral, byla mu dána do vínku možnost hydraulické změny sklonu předních kol, čímž se zabraňuje vybočení stroje z přímého směru . Hlavním rozdílem oproti dozeru je však přesnost. Grejdr je přesnější díky svému dlouhému rámu, kde se radlice nalézá poměrně daleko za předními koly. Hlavní oblastí použití grejdrů jsou velké rovné plochy - dálnice, stadiony - ale třeba i lesní cesty, údržba silnic a podobně.
Přicházejí tedy grejdry New Holland F 106.6 a F 156.6 o hmotnostech 11,5 a 16,2 t. Bodují zcela zapouzdřeným velkoprůměrovým válečkovým ložiskem otoče radlice, přeplňovaným
šestiválcovým motorem CNH o objemu 5,88 l s výkonem 99 nebo 129 kW, šestistupňovou
převodovkou ZF Ergo Power s řazením Tip-Shift už ve standartu (změna rychlostních stupňů se provádí pouhým naklopením páčky na jednu nebo na druhou stranu), nerušeným výhledem na radlici i směrem vzad, prostornou vysokou kabinou, ve které se může i vzrostlý strojník v
případě potřeby postavit, či třeba jednodílnou kapotou motoru pro pohodlný a rychlý servisní
přístup.
Oba typy mají hydrodynamický pohon obou zadních náprav s řetězovými stranovými
převodovkami, přičemž existují i v nezbytných variantách s pohonem všech šesti kol. V tomto
případě je přední náprava poháněna elektronicky řízeným hydrostatickým systémem s vlastním
stavitelným pístovým čerpadlem a hydromotory umístěnými přímo v předních kolech. Tyto verze poznáte podle písmene "A" za typovým označením stroje. Ostatně, o grejdr bez pohonu přední nápravy má u nás zájem málokdo. Nejvyšší pojezdová rychlost překračuje u obou velikostí 37 km/hod. Hydraulický systém pracovního zařízení je uzavřený, load-sensingového typu, a pulsuje v něm stavitelné axiální pístové čerpadlo. Pokud jsou všechny funkce v klidu, nevhání čerpadlo do systému žádný olej. Grejdry se nejčastěji dovybavují čelní radlicí, zadním rozrývačem a nivelačním zařízením.