03 Listopad 2008
T+T 10/2008

Švédská automobilka Scania rozšiřuje nejmodernější řadu motorů, které splňují náročné emisní limity Euro 5 bez dodatečné úpravy výfukových plynů.
Švédský výrobce nákladních automobilů dlouhodobě patří k leaderům v oblasti nových technologií a řešení. Nová řada motorů přináší zásadní technologické novinky. Jedná se především o nový systém vstřikování Scania XPI, který funguje na systému common rail. Prostřednictvím něho za pomoci vysokého tlaku vstřikování snižuje objem pevných částic obsažených v palivu. „Ve spalovacím prostoru se zároveň snižuje teplota spalování díky recirkulaci výfukových plynů. Tím dochází k významné redukci emisí oxidu dusíku. Některé modely jsou vybaveny dvoufázovým chladícím okruhem,“ doplňuje Martin Benda, marketingový ředitel Scania CZ. Turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek potom do sání dodává přesný objem výfukových plynů a vzduchu. Celý tento proces řídí kontrolní systém samotného motoru Scania.

Nové 5 a 6válcové motory mají výkon od 230 hp a kroutícího momentu 1 050 Nm až po 480 hp a 2 500 Nm. Právě vysoké kroutící momenty výrazně přispívají k lepší ovladatelnosti vozidla. Vzhledem k tomu, že umožňují řadit i v nízkých otáčkách, zvyšují ekonomičnost provozu. „Nové motory jsou nyní zaváděny nejen do všech typů nákladních vozidel Scania (P, G, R), ale i do modelových řad městských a dálkových autobusů,“ říká Martin Benda.
Motory přesně dle požadavků a budoucího využití
Švédská automobilka Scania zároveň reaguje na nejnovější a nejpřísnější evropský standard EEV (enhanced environmentally friendly vehical) a nabízí pro potřeby nákladních vozidel
i autobusů 9litrové motory o výkonu 230, 280 a 320 hp. Každý zákazník má tak možnost, vybrat si motor přesně dle jeho požadavků. S rostoucími ekologickými požadavky se zkvalitňují i technologie snižování emisí. EGR, technologie recyklace výfukových plynů, se využívá zejména u autobusů. Provozovatelé nákladních vozidel mohou volit mezi EGR a SCR, selektivní katalytickou redukcí.