30 Září 2005

hyuindai_1.jpgText Jihokorejská automobilka Hyundai plánuje investovat v České republice zhruba 1,9 miliardy dolarů (asi 46 miliard korun) do továrny, která má ročně vyrobit 300 000 vozů. Automobilka údajně vybírá lokalitu, jednou z možností je Ostrava, uvedl dnes internetový server Patria s odkazem na agenturu Bloomberg. Začátek výstavby je plánován na květen 2006. Mluvčí Hyundai Motor uvedl, že firma nyní z hlediska umístění nové továrny sleduje několik východoevropských zemí, avšak k žádnému rozhodnutí ještě nedospěla. "Naše rozhodnutí oznámíme již brzy, počátkem října," řekl mluvčí podle agentury Reuters. Firma podle zdrojů agentury sleduje z hlediska investice vedle České republiky i Polsko a Maďarsko.

Bloomberg cituje korejský deník Korea Economic Daily; ten se odvolává na nejmenované zdroje z Hyundai a dceřiné společnosti Kia. Mluvčí agentury CzechInvest Jana Víšková dnes nechtěla informace Korea Economic Daily komentovat. Pokud by automobilka novou továrnu skutečně postavila, šlo by o největší zahraniční investici v ČR spolu s investicí automobilky TPCA v Kolíně, která podle kolínské firmy stála zhruba 1,4 miliardy eur (v přepočtu dle aktuálního kurzu asi 41 miliard korun) a vytvořila 3000 pracovních míst.

Příchod automobilky Hyundai na Ostravsko by přispěl ke skokovému snížení nezaměstnanosti po zahájení produkce, a to v horizontu několika měsíců, řekla ČTK mluvčí ostravského úřadu práce Svatava Baďurová. "S ohledem na historické působení automobilového průmyslu v regionu by nebyl problém to personálně pokrýt. Je ale otázkou, kolik lidí by zaměstnali z kraje. Pro kolínskou TPCA totiž pracují vedle Čechů i Poláci, mluví se o Ukrajincích," dodala.

Moravskoslezský kraj se potýká s druhou nejvyšší nezaměstnaností v zemi, která ke konci srpna dosáhla 14,5 procenta. Vyšší nezaměstnanost má jen Ústecký kraj. Průměr za celou republiku je pod devíti procenty.

Podle ekonomů bude mít případná investice jihokorejské společnosti zásadní vliv na celou českou ekonomiku, podobně jako výstavba závodu TPCA, který výrazně zlepšuje bilanci zahraničního obchodu. "V investiční politice umíme být špičkovými sprintery stejně jako běžci na dlouhou trať. Pokud Hyundai investici oficiálně potvrdí, bude to nejen pro severní Moravu skvělá zpráva," řekl ČTK ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.

Stát nyní obnovil práce na přípravě průmyslové zóny v Nošovicích na Frýdecko-Místecku, do které bude investovat 500 milionů korun. O tuto průmyslovou zónu Hyundai projevil zájem už dříve, ale kvůli problémům s pozemky dal přednost slovenské Žilině. O zájmu Hyundai o zónu v Nošovicích informoval před časem Český rozhlas a americký deník Automotive News.

Průmyslová zóna nedaleko Ostravy je pro Hyundai strategicky umístěna právě s ohledem na továrnu Kia v Žilině, která je vzdálena pouhých 80 kilometrů od zóny v Nošovicích. Automobilka by tak ušetřila nemalé prostředky. V blízkém okolí by se totiž nacházeli dodavatelé jak pro Hyundai, tak pro automobilku Kia. V žilinském závodu by se po jeho dokončení v roce 2006 mělo vyrábět až 300.000 automobilů ročně. Celková investice by měla činit 1,1 miliardy dolarů (26,4 miliardy Kč), subdodavatelé mají investovat dalších 300 milionů USD (7,2 miliardy Kč).

Navzdory stavbě závodu Kia existují podle analytiků v ČR lepší podmínky pro automobilový průmysl, především s ohledem na lepší geografickou polohu a lepší infrastrukturu. Česko má navíc strukturovanější síť dodavatelů.

Největší jihokorejská automobilka Hyundai vznikla v roce 1967 a svojí prodejní síť postupně rozšířila do 193 zemí. Do roku 2004 vyvezla celkem deset milionů vozů. Rozsáhlé investice ve střední Evropě mají automobilce pomoci ke splnění vytyčeného cíle - do roku 2010 vstoupit mezi pět největších automobilek na světě. Nová továrna by byla v Evropě již třetí po Turecku a Slovensku.

Jihokorejské firmy v Česku zatím příliš neinvestovaly. "Dosud se vždy jednalo jen o zanedbatelné částky, případně k nám korejské firmy vstupovaly společně s dalším partnerem z jiné země, jako například společnost LG.Philips Displays s korejsko- nizozemským kapitálem," uvedla Víšková.

První velkou jihokorejskou investicí v ČR se tak stala nedávno ohlášená stavba továrny společnosti Sungwoo v ostravské průmyslové zóně. Korejci chtějí v Ostravě investovat asi 2,5 miliardy korun a zaměstnat až 1500 lidí.

Pro ČR představuje vstup Sungwoo podle odborníků zásadní průlom. "Doposud korejští investoři umisťovali své projekty spíše na Slovensko, kam následovali automobilku KIA," upozornil generální ředitel CzechInvestu Radomil Novák. Příchod významné korejské firmy by podle něj mohl přilákat do Česka další korejské společnosti.