ETRMA (European Tyre and Rubber Manufacturer’s Association – Evropská asociace výrobců pneumatiky a zpracovatelů pryže) oznámila výsledky druhého kola testování pneumatik. Nařízení REACH zakazuje od 1. ledna 2010 používání olejů s nadlimitním obsahem polycyklických aromátů (PAH) ve výrobě pneumatik pro motorová vozidla prodávaných na trzích EU. I přes pozornost, kterou vyvolalo první kolo testů, bylo ve druhém kole zjištěno opět zhruba 10 % dovážených pneumatik, které požadavky REACH nesplňují.
Druhé kolo testování ETRMA bylo provedeno v období od dubna do září 2011 na vzorku 94 pneumatik dostupných evropským spotřebitelům na největších národních trzích zemí EU. Všechny testované pneumatiky byly vyrobeny v závěru roku 2010 a v roce 2011 v 50 výrobních závodech v 11 zemích a jsou v EU prodávány pod 51 obchodními značkami (z toho 31 značek nebylo testováno v prvním kole). 10 % z 94 testovaných pneumatik nevyhovělo pro nadlimitní obsah polyaromátů. Z tohoto důvodu je prodej těchto pneumatik na trhu EU nezákonný. Některé značky pneumatik nevyhověly opakovaně - nevyhovující zástupce měly již v prvním kole testování. Výrobky jednoho testovaného závodu se ukázaly jako systematicky nevyhovující – pět z jeho testovaných pneumatik (pro osobní i nákladní automobily) prodávaných pod čtyřmi různými obchodními značkami vykázaly při testování vyšší než dovolený limit zakázaných polyaromátů.
„Výsledky testů, stejně jako plné zprávy z testování, byly doručeny evropským a národním úřadům. 10 % nevyhovujících pneumatik na trhu jednoduše znamená, že stále existují výrobci a dovozci, kteří nedodržují evropskou legislativu,“ uvedl prezident ETRMA Francesco Gori.
Přítomnost nevyhovujících pneumatik na evropském trhu zvyšuje obavy týkající se prosazení evropské legislativy pro zvýšení bezpečnosti pneumatik a dalších výrobků. „ETRMA se obává, že evropský dohled není schopen zabránit vstupu těchto pneumatik na evropský trh a v podstatě umožňuje evropským dovozcům prodej nelegálních pneumatik,“ dodala generální tajemnice ETRMA Fazilet Cinaralp, „to také pravděpodobně sníží účinnost připravované legislativy jako jsou například pravidla pro označování pneumatik, která vstoupí v platnost v roce 2012. Nedodržování předpisů o označování pneumatik by mohlo snadno vést k matení spotřebitele a následně k nákupu nekvalitních pneumatik s horšími výkonnostními charakteristikami.“