13 Prosinec 2007
Rostoucí ceny ropy nutí jednotlivé země vážně se zabývat alternativními zdroji energie. Nejžádanější celosvětovou alternativou je stále etanol, který lze vyrábět biologickou cestou. Světové metropole mohou najít inspiraci ve Stockholmu, kde jezdí více jak 400 městských autobusů poháněných etanolem.
Neustále se zvyšující ceny ropy a stoupající obavy z globálního oteplování nutí vlády jednotlivých zemí, aby se vážně začali zabývat alternativními a udržitelnými zdroji energie pro dopravu. To se z velké části dotýká i velkých měst či metropolí, které mají zvýšené požadavky na městskou veřejnou dopravu. Tyto problémy se podařilo vyřešit švédskému Stockholmu. Nadneseně se dá říci, že autobusy ve Stockholmu jezdí na cukr a zbytky vinné révy.Dvě dekády zkušeností
Stockholmská městská veřejná doprava (SL) v současné době provozuje největší vozový park autobusů poháněných etanolem na světě. Všech 400 etanolových autobusů dodala švédská automobilka Scania. Od prosince jezdí ve Stockholmu 10 nových etanolových autobusů s třetí generací etanolových motorů Scania, které jsou zároveň testovány pro použití v distribučních vozidlech.
Scania začala vyvíjet autobusy na etanol ve spolupráci s dopravní společností SL již na konci 80. let dvacátého století. Svou potřebnost a užitečnost prokazují v rušných stockholmských ulicích již více než 20 let a málokdo ve Švédsku pochybuje o jejich funkčnosti a významu zejména pro životní prostředí. Ve srovnání s dieselovým motorem dokáže motor poháněný etanolem vyprodukovat až o 90 % méně oxidu uhličitého.
Budoucnost etanolu je v celulóze
Etanol se mimo minimálních dopadů na životní prostředí vyznačuje oproti tradičním palivům také poměrně snadnou výrobou. Například etanol pro stockholmské autobusy dodává švédská společnost Sekab, která pro společnost SL ročně zpracovává a dodává 20 000 m3 etanolu. Dvě třetiny etanolu se vyrábí z tekutého odpadního produktu z blízké celulózky. Zbývající jedna třetina materiálu se dováží a vyrábí z brazilské cukrové třtiny nebo ze zbytků vinné révy z vinohradů v jižní Evropě.
Přestože výroba etanolu ve Švédsku není na tak vysoké úrovni jako například v Brazílii, odborníci vidí ve výrobě etanolu velkou budoucnost. „S celulózou a dřevním odpadem přichází nové a skvělé možnosti,“ tvrdí Jan Lindstedt, šéf průmyslového vývoje společnosti Sekab.
Zatímco proces získávání cukru ze suroviny se liší v závislosti na zdroji, proces výroby etanolu z cukru je vždy stejný, podotýká Jan Lindstedt. „Přidáte kvasinky a necháte je vyrobit alkohol, který pak předestilujete. Do stockholmských autobusů dodáváme čistý etanol s pěti procentním podílem vody,“ dodává Lindstedt.
Více autobusů na etanol
Na jaře letošního roku představila Scania dalšího člena rodiny etanolových autobusů. Hybridní etanolový autobus, který dokáže snížit emise CO2 až o 90 procent, je schopen ušetřit až 25 procent paliva. Do pravidelného městského provozu ve Stockholmu bude dvanáct etanolových autobusů vybavených hybridním systémem Scania uvedeno v letech 2008 a 2009.
www.scania.cz