26 Červen 2007

YETD.jpgNejlepším českým truckerem roku 2007 je Roman Ryšavý. 35 letý řidič z Police nad Metují porazil 513 účastníků soutěže o Mladého evropského řidiče kamionu a v září bude Českou republiku reprezentovat v celoevropském finále. Pokud uspěje, vrátí se ze Švédska v nádherném tahači Scania v hodnotě téměř 3 miliony korun. O vítězství Romana Ryšavého rozhodlo sobotní finále, v němž se utkalo celkem 11 řidičů. Stříbrný byl Martin Antoš a třetí příčku obsadil nejmladší účastník finále teprve 20 letý Daniel Vrkoslav. Jediná žena soutěže, Marie Horneková, skončila desátá. „Vítězství v českém finále je skutečným vrcholem mé dosavadní řidičské kariéry. Mám ohromnou radost,“ přiznal Ryšavý bezprostředně po vyhlášení vítězů. „Celá soutěž byla nesmírně náročná, protože se zde sešla spousta skvělých řidičů z celé republiky. Na finále ve Švédsku se těším, ale mám z něj zdravý respekt,“ dodal Ryšavý.

„Soutěž Mladý evropský řidič kamionu opravdu není jednoduchá. Jejím cílem je ukázat, že řidič, který chce ovládat svůj kamion bezpečně a hospodárně, potřebuje mnoho znalostí a dovedností,“ vysvětluje Martin Benda, marketingový ředitel společnosti Scania CZ s tím, že obdiv za šikovnost si zaslouží všichni finalisté soutěže.
Soutěžící přišla podpořit také úřadující Miss České republiky Kateřina Sokolová. „Líbí se mi, že truckeři mají takovouto soutěž. České silnice sice jsou trochu bezpečnější, než v minulosti, ale pořád je co napravovat. Je důležité, aby profesionální řidiči byli dostatečně zkušení,“ uvedla nejkrásnější Češka. Krátce po vyhlášení usedla vedle vítěze na sedadlo spolujezdce a poprvé v životě se projela v kamionu. K truckům se Kateřina Sokolová přitom dostala přes svého strýce, který je ve vedení společnosti Scania.
Důležité jsou zručnost i znalosti
V náročném klání čekaly řidiče celkem tři disciplíny. V nich museli ukázat, že dokonale znají své vozidlo, ale také že ovládají pravidla bezpečné a efektivní jízdy. První soutěžní disciplínou byla Jízda hospodárnosti. „Truckeři museli v daném čase a s danou maximální povolenou rychlostí urazit naplánovanou trasu a při tom spotřebovat co nejméně paliva,“ popisuje Martin Benda. Dalším úkolem byla Jízda zručnosti, kde řidiči předváděli své manévrovací schopnosti. Soutěžní sérii uzavírala Kontrola technického stavu vozidla. Při ní truckeři připravovali svůj automobil na jízdu a snažili se objevit co nejvíce závad, které pro ně organizátoři připravili.
Na čtvrtém místě se umístil Roman Kůřil (Brno), na pátém místě Pavel Neterda (Praha), na šestém místě Petr Tomek (Praha), na sedmém místě Zdeněk Svítil (Lukavice u Strážcova), na osmém místě Jiří Urban (Ostrava), na devátém místě Luboš Hlaváč (Pelhřimov), na desátém místě Marie Horneková (Nýřany u Plzně) a na jedenáctém místě se umístil Zdeněk Chlup (Znojmo).
Do letošního ročníku soutěže Mladý evropský řidič kamionu se přihlásilo 514 řidičů a řidiček kamionu z České republiky, v rámci celé Evropy jich soutěžilo více než 15 000.
§ Soutěž podporuje Evropská komise a IRU (International Road Transport Union - Svaz mezinárodní silniční dopravy). Scania bude také spolu se Světovou zdravotnickou organizací (WHO) organizovat po dobu závodů semináře o silniční bezpečnosti v mnoha zúčastněných zemích.
§ V České republice projekt podporují Ředitelství služby dopravní policie, česká kancelář WHO, BESIP – Ministerstvo dopravy a ČESMAD Bohemia.
§ Sponzory soutěže se staly firmy Michelin a Shell.
§ Regionálními sponzory v České republice jsou – Schwarzmüller, TNT Innight, T-mobile, Radegast Birell.
§ Mediálními partnery se stali Radiožurnál Český rozhlas 1, Trucker King magazín, Doprava a silnice a Trucker.
Mladý evropský řidič kamionu 2007
Scania usiluje prostřednictvím soutěže Mladý evropský řidič kamionu o zlepšení prestiže povolání truckerů a o zvyšování teoretických i praktických znalostí mladých řidičů, kteří jsou důležitým faktorem bezpečnosti na silnicích. Základní podmínkou pro soutěžící je splnění věkové hranice 35 let. Po letech 2003 a 2005 je to již třetí ročník soutěže Mladý evropský řidič kamionu (Young European Truck Driver – YETD).
Obdobná soutěž se koná celkem v 38 zemích na celém světě. Vedle zemí EU, Norska, Švýcarska a Turecka, si své síly změří letos i řidiči v Argentině, Brazílii, Tchai-wanu, Jižní Africe, Austrálii, Jižní Koreji, Malajsii, Botswaně, Namibii a Tanzanii.
Více informací a fotografie na www.yetd.cz