27 Červen 2005
Jízda po nejfrekventovanější dálnici v České republice bude již brzy příjemnější. Ministerstvo dopravy připravilo řadu opatření, kterými chce přispět k větší bezpečnosti a plynulosti provozu na dálnici D1. S řadou těchto opatření se již řidiči mohou v provozu setkat. Mezi Prahou a Brnem jsou povoleny vždy jen tři uzavírky. Tam, kde je to možné, jsou zachovány čtyři jízdní pruhy. Jedním z kritérií pro přidělení stavební zakázky je také co nejkratší doba výstavby či opravy. Na šesti místech platí zákaz jízdy kamiónů v levém pruhu.
Novinkou, kterou ministerstvo dopravy připravuje, je záměr vybudovat celkem 18 nových průjezdů přes střední dělicí pás. Ty budou zataraseny posuvnou betonovou zábranou. V případě uzavírek a především dopravních nehod a následných kolon se doprava flexibilně převede do jednoho protisměrného pruhu. Zabrání se tak vzniku mnohakilometrových a mnohahodinových stojících kolon vozidel a zajistí alespoň minimální potřebná plynulost provozu. K tomuto účelu se využijí také stávající průjezdy určené k otáčení vozidel údržby. S výstavbou nových průjezdů se už začalo a celý projekt by měl být dokončen během příštího roku.Společně s Ředitelstvím silnic a dálnic ministerstvo lokalizovalo okolo 30 míst nebezpečných při vyjíždění z odpočívek, kde následně došlo ke snížení nejvyšší povolené rychlosti, popř. k přijetí dalších nezbytných opatření. Např. odpočívka Devět křížů teď již v obou směrech splňuje evropské bezpečnostní normy a provádí se zde další stavební úpravy. Do dvou let by tak měly být odstraněny závady na všech odpočívkách.
Ministerstvo také registruje velký zájem soukromých subjektů o vybudování takzvaných truck center v blízkosti dálnic. Do dvou let by se mělo vybudovat okolo tisíce nových parkovacích míst pro kamiony (nejen na D1, ale také D5, D11). Okolo dálnice D1 se uvažuje o třech takových centrech, a to u Jesenice, Jihlavy a u Brna, přičemž v posledním případě se už truck centrum staví. Stát zde téměř nebude finančně participovat.
V úseku Kývalka – Holubice se připravuje rozšíření dálnice D1 na šestipruhové uspořádání. Vedle intenzivního státního odborného dozoru připravuje ministerstvo dopravy ve spolupráci s ostatními resorty také Jednotný systém dopravních informací. V neposlední řadě připravuje oddělení BESIP také kampaň zaměřenou na dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly a respektování takzvaného pravidla zipu.