14 Listopad 2006

PICT4285.jpgKaroserie zaujme na první pohled sníženou výškou a zvětšeným nízko položeným válcovým bočním zasklením, což propůjčuje vozidlu moderní design. Možnost použití až čtyřech bočních provozních dveří u solo vozu a pěti u vozidla kloubového zaručuje rychlou výměnu cestujících na zastávkách. Nízká úroveň podlahy v celé délce autobusu s výškou 360 mm nad vozovkou je jen neznatelně rušena šikmým průběhem nad zadní nápravou. Přední sklo se svislými předními sloupky umožňuje pohodlnější nástup předními dveřmi.

Výrobce nabízí variabilní uspořádání interiéru co do počtu dveří, sedadel, míst pro invalidní vozíky. Též provozní dveře pro cestující mohou být nabídnuty v různém provedení: ven vyjížděcí nebo dovnitř zajížděcí křídla dveří ovládaná tlakovým vzduchem nebo elektricky – vše dle přání zákazníka. Pohyb cestujících v prostoru dveří může být z důvodu bezpečnosti kontrolován z místa řidiče kamerovým systémem.
Velké konstrukční změny jsou realizovány na podvozku. Jestliže přední část přebírá osvědčenou nezávislou přední nápravu SOR včetně mechanizmu řízení spolu s tuhým plošinovým rámem z typu BN12, zadní část je zcela nová. Portálová zadní náprava VOITH-Graziano je osazena moderními nízkoprofilovými pneumatikami Bridgestone s profilovým číslem 45 v provedení supersingle, snižujícími nejen hmotnost, ale i spotřebu paliva až o 3%. Dvě trojúhelníková ramena zachycující boční síly na nápravu jsou umístěna vysoko v podbězích zadních kol. Tím je zajištěno velmi malé naklánění autobusu při jízdě zatáčkou a tedy i nadprůměrné jízdní vlastnosti vozidla. Konstrukce a zástavba nápravy umožňuje průchod cestujících bez jakýchkoli schůdků do snížené zadní části vozidla s plošinou pro stojící cestující před posledními dvoukřídlými dveřmi. Hnací agregát je umístěn v levém boku v zadním převisu. Šestiválcový stojatý motor Iveco NEF spolu s šestistupňovou automatickou převodovkou ZF jsou zárukou hospodárného provozu. Ten je též podpořen tradičně lehkou stavbou karoserie autobusů SOR, jejíž pevnost a životnost je kontrolována specielními programy na počítačích. Uspořádání sedadel v zadní části autobusu umožňuje zástavbu chladičů v pravém zadním rohu karoserie. Umístění motoru v levém zadním rohu sice zabírá místo dvou posledních sedadel, ale nevyžaduje zabrání celého prostoru až ke střeše jako je tomu u obvyklých konstrukcí. Tím je zajištěn obvyklý výhled z vozidla v plné šíři zadního okna i posledním levým bočním sklem.
Zásadní modernizací prošla i elektrická síť vozidla použitím CAN-BUS systému od firmy VDO. Umožňuje především bezproblémovou komunikaci mezi hlavními agregáty, které jsou vybaveny autonomní elektronikou – tj. motor, automatická převodovka, ABS-ASR systém, tachograf, sdružený přístrojový panel. Barevný displej na přístrojové desce podává řidiči nejen všechny obvyklé informace jako dosavadní klasické přístroje, ale informuje jej i o případných poruchách v elektrické síti vozidla, na brzdovém systému a dalších agregátech, o tlaku v pneumatikách. Na displeji je zobrazen i pohyb cestujících v prostoru dveří. Další informací může být například zobrazení okamžité a průměrné spotřeby paliva, což jistě pozitivně ovlivní řidiče směrem k hospodárné technice jízdy. Též provozovatel vozidla si může prostřednictvím diagnostické zásuvky stáhnout zvolené informace o vozidle za účelem kontrolního i statistického vyhodnocování jeho provozu.

Z obou nových typů (NB 12 a NB 18 CITY) mohou být dle přání zákazníků odvozeny varianty pro příměstský i meziměstský provoz. Po náročných funkčních zkouškách i zkušebním provozu u vybraných zákazníků budou oba autobusy zavedeny do sériové výroby v průběhu roku 2007.
www.sor.cz