13 Červenec 2005

odjezd_1.jpgDne 16. června 2005 mezinárodní letiště Praha - Ruzyně slavnostně uvedlo do provozu první část stavebních úprav hlavní dráhy, tzv. rychlé výjezdy. Tyto úpravy umožnily okamžité zvýšení její hodinové kapacity o 3 vzlety nebo přistání a jsou základním předpokladem pro zvyšování její kapacity do budoucna. Pro pražské letiště to znamená, že je připraveno v nastávajících dopravně silných letních měsících přijmout a odbavit více letadel ve srovnání s loňským rokem a uspokojit tak rostoucí poptávku dopravců. Pro porovnání, počet cestujících, kteří na pražské letiště přilétali či z něj odlétali v květnu 2005, činil 937 581 osob a počet pohybů letadel dosáhl 14 361.

Rostoucí intenzita provozu na mezinárodním letišti v Praze – Ruzyni si v letošním roce kromě pravidelných oprav vyžádala také rozsáhlejší investiční akci v objemu 330 mil. Kč. Ta zahrnuje stavební úpravy hlavní vzletové a přistávací dráhy 06/24 (o rozměrech 3 715 m x 45 m), stavební úpravy odbavovací plochy a výstavbu nových pojezdových drah návazných na hlavní dráhu. Cílem je zvýšit kapacitu současného dráhového systému v situaci, kdy pražské letiště zatím nemá k dispozici paralelní dráhu, tím, že se zejména vybudováním rychlých odbočení (které se napojují na dráhu pod takovým úhlem, aby letadla mohla odbočovat ve vyšší rychlosti) zkrátí doba pohybu letadla na dráze. Průběh stavebních prací je zkoordinován s Řízením letového provozu ČR, s.p., tak, aby jejich dopad na akustickou situaci v okolí letiště Praha – Ruzyně, zejména v hustě obydlených částech hl. m. Prahy 5, 6, 13 a 17 i v okolních obcích byl co nejmenší.

„Jakmile dokončíme výstavbu pojezdové dráhy souběžné e nynější a pokud specialisté Řízení letového provozu připraví příslušné procedury a postupy, podaří se dráhovou kapacitu ještě přesněji přizpůsobit rostoucí poptávce,“ říká Ing. Martin Kačur, generální ředitel České správy letišť, s.p., a Letiště Praha – Ruzyně. A dodává, že spolupráce letiště s podnikem Řízení letového provozu je velmi dobrá.

ROZŠÍŘENÉ KAPACITY TERMINÁLU SEVER 1

Praha svými výkony dosahuje k vyšší kategorii světových letišť odbavujících více než 10 milionů pasažérů v průběhu jednoho roku. Neinvestuje pouze do výstavby nového terminálu Sever 2 a dráhového systému, ale současně i do rozvoje zařízení ve stávajících terminálech Sever 1 a Jih 2. Pro téměř 3,8 milionu cestujících odbavených od začátku ledna 2005 a pro více než 80 dopravců, kteří do Prahy létají, připravilo letiště změny, které zvyšují komfort a dostupnost služeb.

Mezi změny v distribuci paliva patří výstavba nové čerpací stanice APH Sever, která přináší úsporu času pro pozemní obsluhu letadel, pro posádky aerolinií byl vybudován zvláštní vchod, tzv. crew gate, který splňuje náročné požadavky na bezpečnost a rychlost nástupu k letadlům. Rychlejší odbavení cestujících a příznivější dojem ze vstupu do České republiky zajišťuje nová koncepce pasových přepážek na příletu. V tranzitní části terminálu je také mnohem lépe postaráno jak o pohodlí cestujících, tak i o nákupní možnosti a služby. Pro matky s dětmi se otevřely nově zrekonstruované místnosti zajišťující dostatek soukromí, volný čas je možné strávit v internetové sekci kavárny umístěné mezi Prstem A a B. České potravinové výrobky se značkou kvality Klasa zejména zahraniční pasažéři nakupují v blízkém specializovaném obchodě a nabídku občerstvení rozšiřuje nově otevřená créperie.

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Vliv rostoucího provozu Letiště Praha - Ruzyně na životní prostředí ČSL monitoruje prostřednictvím systému monitorovacích míst a v okolí pražského letiště je jich instalováno 11. Letos ČSL plánuje přes 80 mil. korun vydat především na protihluková okna rodinných domů v okolních obcích. Současně připravuje výstavbu nové dráhy 06R/ 24L, která by měla dopady hluku ze startujících a přistávajících letadel na hustě obydlené oblasti Prahy 4, 5, 6 a 13 výrazně omezit. Výstavba by měla zahájit v roce 2007 a dráha by mohla začít sloužit v roce 2009. Letecký provoz by odvedla nad oblasti, kde je osídlení o 95 % nižší.

PROJEKT EUROPA - VÝSTAVBA TERMINÁLU SEVER 2

Stavební projekt EUropa – výstavba Terminálu Sever 2 v hodnotě 10 miliard korun - souběžně představuje realizaci 6 stavebních objektů, jejichž provoz bude jako celek zahájen v lednu roku 2006. Jejich hlavním posláním bude rozšíření kapacity letiště a odbavování letů z a do zemí Evropské unie, podle režimu stanoveného Schengenskými dohodami. Výkony letiště dokazují, že investice do projektu EUropa jsou vynakládány cíleně a efektivně. Praha je dnes nepochybně největším středoevropským leteckým uzlem v rámci nových členských zemí EU a branou do České republiky a příhraničních oblastí okolních zemí. Nový Terminál Sever 2 posouvá letiště Praha do další dimenze. Kromě dalšího nárůstu kapacity nad 10 milionů pasažérů ročně v 1. etapě (která se instalací technologií v následující fázi může zvýšit na 15 milionů osob) nabídne další rozšíření služeb pro cestující i subjekty působící v letištním areálu.

JAKÝ JE AKTUÁLNÍ STAV NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH STAVEB PROJEKTU EUROPA:

Spojovací objekt – dokončen nejméně z 91,9 %
Nyní probíhá montáž sádrokartonových a prosklených příček a rozvody inženýrských sítí. Konají se zkoušky topení, bylo spuštěno chlazení pro „věž“ ŘLP a příletovou halu terminálu Sever 1.
Přízemní podlaží objektu by mělo být pro veřejnost otevřeno již začátkem srpna.

Prst C – dokončen nejméně z 81,1 %
Zkoušejí se eskalátory a travelátory, probíhají zkoušky na nástupních mostech a dokončují se obklady stěn a dlažba.
Odletové podlaží objektu by mělo být pro veřejnost otevřeno již začátkem srpna.

Hlavní budova Terminálu Sever 2 – dokončena nejméně z 52,3 %
Dokončují se rozvody inženýrských sítí, betonáž podlah a práce na střechách, probíhá montáž technologie v třídírně zavazadel.

Komunikace a estakáda – dokončeny nejméně z 79,0 %
Práce na montáži zábradlí a přístřešků jsou dokončeny, byly zahájeny práce na komunikacích v úrovni příletové haly terminálu Sever 2.

ZLEPŠENÍ LETIŠTNÍHO PROVOZU DÍKY TERMINÁLU SEVER 2:

Zvýšení počtu nástupních mostů o 10 v odbavovacím prstu C (celkem jich bude 27).
Možnost oddělení cestujících do a z destinací v rámci EU od ostatních mezinárodních letů.
Otevření nových konferenčních prostor uvnitř letiště, větších prostor pro speciální skupiny pasažérů, jako jsou například salonky pro business klientelu, pro cestující s dětmi, VIP, lékárna apod.
Vybavení tranzitního prostoru hotelovými pokoji.
Významně se zvýší počet obchodů a stravovacích kapacit ve veřejných i tranzitních prostorách terminálu.
Podstatně se rozšíří zázemí pro letecké společnosti a pro zaměstnance.