Firma Leonardo technology s.r.o.v nedávné době řešila instalaci inkjet tiskárny pro značení plastových dílů určených k využití v automobilovém průmyslu. Tato aplikace je zajímavá vyžitím robotů pro manipulaci výrobků.
Z jakých požadavků jste vycházeli při návrhu značicího systému?
Jedná se o komponentu pro automobilový průmysl, na níž bylo nutné vyznačit Datamatrix kód (2D kód) na černý plast. Později při montáži, popřípadě reklamaci vadného dílu, bude tento kód snímán kamerovým systémem. Z našeho širokého portfolia byla pro tuto aplikaci zvolena osvědčená inkjet tiskárna Leibinger Jet3.
Dnes se již ve všech oblastech průmylu považuje za samozřejné, že se popisovací zařízení implementuje do výrobní linky a stane se její součástí, tak aby značení nezvyšovalo čas montáže. Značení musí probíhat zcela automaticky v době přesunu výrobku mezi pracovními stanicemi. Nutností je také nenáročnost ovládání zařízení, spolehlivost a ekonomika provozu značicího zařízení, minimalizované rozměry a maximální konektivita pro komunikaci s nadřazeným systémem výrobní linky.
Proč jste pro toto značení zvolili právě inkjet technologii (CIJ)?
Inkjet tiskárny Leibinger si za dobu své existence vybudovaly na trhu velice silnou pozici v tomto průmyslovémn odvětví a ve spojení s kvalitním servisem, který poskytujeme, jsou často vyžadovány samotným zákazníkem. Z technického hlediska splňuje toto zařízení přesně zadávací požadavky zákazníka. Rychlost značení je dána metodou elektostatiského vychylování kapiček inkoustu až 8 m/s, intuitivní ovládání skrze barevnou dotykovou obrazovku, automatický start systému zajišťuje automatické uzavírání/otevírání trysky (za pouhých 11 vteřin i v případě delších několikadenních odstávek). Navíc v dnešní „době spořivé“ jistě každý ocení rekuperaci par, která snižuje spotřebu solventu až o 50 %.
Co vedlo k využití robotů na tomto pracovišti?
V zásadě to bylo rozhodnutí zákazníka, díky rychlému technickému rozvoji jsou dnes roboty často nasazovány i do aplikací, kde to bylo dříve nemyslitelné. Pomineme-li vysokou vstupní investici, dostáváme do rukou výrobní linku, která je schopna se učit a růst s našimi požadavky. Při rozvoji firmy je její přestavba či modernizace velice snadná.
Vnímáme to jako samozřejmost, ale proč se vlastně každý výrobek označuje?
Důvodů se nabízí hned několik. Prvním a zřejmě nejdůležitějším je požadavek koncového zákazníka, který má takto možnost ověřit správnost použitého dílu ještě před jeho montáží do finálního výrobku. V praxi to znamená před montáží sesnímat 2D kód kamerou a nechat informaci vyhodnotit systém, který instalaci dílu schválí nebo ji zamítne.
Dalším důvodem je Traceabilita, česky bychom mohli říci zpětná vysledovatelnost. Díky správnému označení výrobku lze zpětně dohledat např. původ vstupních materiálů použitých při výrobě, podmínky a průběh jednotlivých výrobních operací a různé další data, která jsou při výrobě zaznamenávána. Díky takto pořízeným informacím může výrobce lépe analizovat chybovost (a to i po mnoha letech od vzniku výrobku) a produkovat kvalitnější výrobky.
Setkáváte se při značení často s robotickými aplikacemi?
Jak jsem již zmínil, používání robotů bylo dříve spíše doménou větších společností (např. automobilky). Dnes již řešíme spoustu zajímavých aplikací i v ostatních průmyslových odvětvích. Velký pokrok zaznamenává potravinářství, kde jsou tiskárny pro popis výrobků často instalovány přímo na robotická ramena. Dříve se mohlo říkat „čas ukáže“, ale dnes již ukázal, roboti jsou zde!