Ukrajinská letecká společnost Aeroprakt postavila své podnikání na základech vytvořených ze snů. To ale neznamená, že by její podnikání stálo na chvějící se zemi. Na druhou stranu sen je tou poslední věcí, pro kterou jsou lidé ochotni se obětovat v době, kdy se hospodářství propadá a každodenní život nám servíruje chladnou porci reality. Tak či onak, všichni žijeme pro naše sny a to nejen ti, kteří by se pravděpodobně cítili lépe, kdyby měli křídla. Řeč je o amatérských letcích.
Společnost Aeroprakt vedou a řídí dva její zakladatelé – Oleg Lytovčenko a Jurij Jakovlev. Tato dvojice dříve společně pracovala na pozici technických konstruktérů ve slavném ukrajinském závodu na výrobu letadel Antonov. Vytvořili letecký klub, který do roku 1991 postavil více než 450 ultralehkých letadel, která pomáhají tisícům nadšenců po celém světě plnit jejich vlastní fantazie.
Produktivita je zde zaujatostí
Společnost Aeroprakt vyrábí svá letadla v bizarní, dvoupodlažní budově ve středu Kyjeva. Z Aeropraktu je nepochybně cítit vášnivé zaujetí. Každý z 60 zaměstnanců, ať už jsou to klempíři, obráběči, leštiči nebo kompozitní technici dělá cokoli, mnoho z nich miluje vydělávat peníze stavěním letadel. Existuje bezpočet společností, které mohou tento druh kreativní energie pouze závidět. Pokud bychom parafrázovali Benjamina Franklina, když je hnací silou vášeň, potom by měl otěže držet logický úsudek a dobrý management. Alex Zhurba je vedoucím závodu Aeroprakt a vyzařuje z něj uvážlivý pragmatizmus, zejména co se týká způsobu stavění letadel. „Primárním cílem společnosti je vydělávat peníze, ne?“ říká, „…je tady mnoho lidí posedlých létáním, ale naším cílem je postavit nejlepší letadlo co nejefektivnějším způsobem. Mojí vlastní zaujatostí je produktivita.“
Obr. Aeroprakt_2 Alex Zhurba zahájil svou poslední fázi produktivního snažení před čtyřmi lety, kdy zakoupil vertikální obráběcí centrum Haas VF-4, stroj, který přivedl konstruktéry Aeropraktu ke konceptu řízení CNC. Centrum VF-4 bylo o rok později doplněno obrysovou frézou Haas GR-5 CNC. Používá se k frézování forem na sklolaminátové panely trupu a dlouhé konstrukční části, jako jsou komponenty křídel. Vyřezávají se zde formy z modelovací desky a používají se k tvorbě hlavních forem, které se vyrábí z kompozitu a skládají se ručně. Obr. Aeroprakt_3 Další z řady strojů je superminifrézka Haas, která nepřetržitě obrábí stovky malých součástí, které drží větší části letadla pohromadě.
Silné prodeje navzdory krizi
Navzdory celosvětovému hospodářskému propadu Alex Zhurba tvrdí, že prodeje letadel Aeroprakt jsou silné. Společnost v současnosti staví kolem 60 letadel ročně – některé jako sady, některé připravené k sestavení – a expeduje je distributorům do desítek zemí. Na začátku roku 2009 představili nejnovější model A22 – LS Light Sport, určený výhradně pro severoamerický trh. Obr. Aeroprakt_1 Díky představení licenční kategorie Light Sport se očekává, že počet lidí, kteří mají létání jako své hobby, se výrazně zvýší. Sportovní piloti potřebují k získání licence méně hodin, protože letadla jsou menší, lehčí a jejich provoz je levnější ve srovnání se standardními jednomotorovými letadly. Cena licence tak může být až o polovinu nižší než obvykle.
Obráběcí stroje Haas s řízením CNC snížily spotřebu práce o více než 40 %. Pokud by byl tento tred trvalý, stoupla by produktivita až 100 letadel ročně.
www.haas.co.uk