Celé odvětví silniční přepravy a logistiky dostálo za posledních deset let výrazných změn. Které z nich byly pro české dopravce nejzásadnější, jsme se zeptali Richarda Macko, ředitele dopravy logistické společnosti Šmídl.
Jak se za poslední dobu proměnil obor, ve kterém působíte?
RM: Velmi výrazně, dopravci stále více nabízejí nejen přepravní služby, ale i logistické činnosti – skladování a služby s tím spojené. Zásadní změna přišla s výstavbou velkých logistických center a využíváním nových technologií, například čárových kódů nebo automatických skladů, které optimalizují logistické procesy. Určitě došlo ke zrychlení služeb i minimalizaci ztrát. Zboží je dnes elektronicky monitorováno – například ve Vysokém Mýtě máme naplněnou kapacitu 18 000 paletových míst. Používání moderních systémů nám umožňuje mít všechny důležité informace o každé paletě a každém paletovém místě.
V oblasti samotné přepravy je výrazný posun v technologickém vývoji a úrovni nákladních automobilů. Dříve se jezdilo se staršími vozidly, která měla vyšší spotřebu i emise. Nyní naše vozidla splňují přísnější nařízení a normy, 90 % z nich splňuje emisní normu EURO 5. Jen pro zajímavost: Průměrné stáří našeho vozového parku je 2,5 roku. Jeho pravidelná obnova je součástí firemní vize, jak se odlišit od konkurence, uspořit na provozních nákladech a být šetrný k životnímu prostředí.
Mluvíte o pokroku jak v logistice, tak i dopravě. Dá se tedy říci, že přeprava zboží je dnes rychlejší?
RM: To nelze tak jednoznačně říci. Například se zpřísnila pravidla pro provoz nákladních vozidel. Více se také sleduje pracovní výkon řidiče, naše vozidla mají nastavenou maximální rychlost na 85 km/h. Na druhou stranu je celý proces přepravy možné více přizpůsobit potřebám zákazníka. Používání moderních technologií prakticky odstranilo jakékoliv zbytečné prodlevy v komunikaci mezi řidičem, dispečinkem a zákazníkem a přesné navigační systémy optimalizovaly přepravu. Organizace celého procesu je na vyšší úrovni, což v konečném důsledku vede k lepším výsledkům. Kamion nejede prakticky nikdy prázdný a zvýšil se podíl tak zvané vykládky na časové okno, kdy řidič přijede s kamionem rovnou k rampě bez jakýchkoliv prostojů.