28 Duben 2005

208auta.jpg Japonské automobilky mají většinou velmi rozvětvený výrobní program, jehož nemalá část zůstává vyhrazena pouze japonskému trhu. Platí to i pro Hondu, která patří mezi trojici největších japonských značek. Nabídka vozů značky Honda čítá na japonském trhu 24 modelových řad, v Evropě však pouze devět. Velmi významným tržním segmentem jsou v Japonsku tzv. K-Cars, tedy malé vozy s vnější délkou do 3,4 m a motory do 660 cm3 o výkonu maximálně 47 kW/64 k, jejichž obliba je založena nejen na výhodách, daných malými vnějšími rozměry a výtečnou obratností v hustém provozu velkých aglomerací, ale také na cenové dostupnosti a daňových úlevách.
Honda je v tomto segmentu tradičně zastoupena, neboť s malými vozy začala tato firma svou automobilovou výrobu. Nyní vyrábí tři modelové řady osobních vozů Life, That’sa Vamos, které doplňují užitkové typy Acty Van (skříňová dodávka) a Acty Truck (malý valník), jejichž technika je spřízněna s osobním mikrovanem Vamos.
Současná generace Hondy Vamos se představila v červnu 1999, přičemž v dubnu 2003 následoval facelift, s nímž nabídku obohatila nová verze Vamos Hobio se střechou zvýšenou o 105 mm a s interiérem zařízeným se zřetelem na víceúčelové využití při provozování rozličných koníčků. Existuje dokonce zvláštní provedení Travel Dog pro přepravu psích miláčků! Honda Vamos má relativně dlouhý rozvor 2420 mm, vnější rozměry 3395 x 1475 x 1775 až 1880 mm a motor, uložený uprostřed před zadní poháněnou nápravou.
Pohon obstarává zážehový tříválec Honda Hyper 12V se čtyřventilovým rozvodem OHC, který z objemu 656 cm3 (o/ 66 x 64 mm) dává při kompresním poměru 10,5:1 největší výkon 34 kW/46 k při 5500 min-1 a největší točivý moment 60 N.m/ /5000 min-1. Honda ovšem vyrábí také verze s pohonem všech kol Real Time 4WD s viskózní spojkou, jejichž motor je vyladěn na 39 kW/53 k při 7000 min-1 a 61 N.m/4000 min-1. Špičku nabídky představuje Vamos Turbo, jenž díky přeplňování turbodmychadlem s chladičem stlačovaného vzduchu poskytuje výkon 47 kW/64 k při 6000 min-1 a největší točivý moment 93 N.m/3700 min-1 (kompresní poměr snížen na 8,5:1). Vamos Turbo se dodává výhradně se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou, ostatní provedení mají buď pětistupňovou mechanickou převodovku nebo alternativně samočinnou, a to třístupňovou (2WD), resp. čtyřstupňovou (4WD).
Pohotovostní hmotnost je podle provedení 980 až 1070 kg a spotřeba paliva v japonském městském režimu 10-15 mode se pohybuje od 5,6 do 7,0 l/100 km. Podvozek je samozřejmě jednoduchý, vpředu s klasickou nápravou typu McPherson, vzadu je tuhá náprava De Dion, odpružená podélnými listovými pery. Přední kola jsou vybavena kotoučovými brzdami, zadní bubnovými.