27 Únor 2007

synovate-brochure3.jpgDnešní mládí: techniky znalá generace iPod posedlá svým vzhledem a pořádáním večírků nebo cudná, prozatím nečinná skupina nahrazující časopisy knihami, televizi „surfováním“ po Internetu, jejíž hlavní prioritou jsou přátelé? Agentura pro výzkum trhu Synovate právě zveřejnila klíčové výsledky z Planet Edge, rozsáhlého celoevropského výzkumného projektu zahrnujícího 11 oblastí, který zpovídal 18-24 leté a ptal se, jak tito mladí tráví svůj volný čas. Julian Rolfe, Manager, Planet Edge, Synovate, poznamenal: „Výsledky studie ukazují na fakt, že s rostoucím nedostatkem víry ve vzdělávací systém a pracovní trh, mladí lidé v Evropě stále více investují svůj čas a energii do volnočasových aktivit za účelem získání vlastní identity a pocitu sounáležitosti.“

Studie ukazuje, že pro dnešní mladé lidi jsou přátelé NEJ důležitější hodnotou, důležitější než rodina, kariéra nebo vzdělání: 58 procent respondentů souhlasilo s tvrzením „moji přátelé jsou nejdůležitější věcí v mém životě“.

Nezkaženost
Dnešní mladá generace je mnohem více cudnější než předešlé generace: 
- Pouze 35 procent pravidelně pije alkohol
- 78 procent chodí do společnosti 3x týdně a méně 
- 50 procent nikdy nekouřilo – a z těch, kteří kouří, jen 8 % věří, že kouření je „cool“, zatímco 55 % myslí, že kouření je návyková droga stejně jako kokain nebo heroin

Co se týče celkového zdraví a pohody, je dnešní mládež méně aktivní než předešlá generace: 
- Více než jedna pětina se nikdy nevěnovala sportu ani cvičení 
- Více mužů, i když jen 28 %, než žen (23 %) chodí do posilovny 
- „Street“ sporty jsou stále velmi okrajové – přes 90 procent dotazovaných nikdy nejezdilo na skateboardu, na kole BMX nebo na surfu či windsurfu

Je pouhým mýtem, že jsou mladí lidé posedlí svým vzhledem a že kvůli tomu utrácejí nemalé peníze: 
- Více než čtvrtina utratí za toaletní potřeby méně než £ 10 (14 EUR) za měsíc 
- Dvě třetiny utratí stejným způsobem méně než £ 24 (36 EUR)

Technici nebo „technofóbové“?
Dalším mýtem je, že mladí lidé milují technické novinky; jen 11 procent z nich kupuje nové technologie hned, jak jsou k dispozici, a kolem jedné poloviny čeká a sleduje, jak si s nimi jiní lidé rozumí, než se rozhodnou si je pořídit.
Surfování na Internetu je častější aktivitou než sledování televize (74 % pravidelně surfuje oproti 72 % sledujících televizi). Avšak pouze čtvrtina respondentů někdy navštívila společenské stránky typu MySpace. Umísťování zajímavých fotek, informací, názorů a prohlížení cizích stále ještě není rozšířené (pouze 15 % dělá tuto činnost). 61 procent pak může stahovat hudbu z Internetu.

Zajímavé je, že pro tuto věkovou skupinou se stává osobní laptop stejně nepostradatelným jako mobil. 28 % lidí by nemohlo žít bez svého laptopu a 32 % bez svého mobilního telefonu.
Knihy jsou kupodivu oblíbenější než časopisy – 49 procent čte pravidelně knihy oproti 41 % čtenářů časopisů.

Hudba proudící do jejich uší
Mladým lidem se přezdívá „iPod generace“ či „MTV generace“, ovšem přezdívka „rádiová generace“ by byla mnohem trefnější: 
- 33 % poslouchá většinu své oblíbené hudby v rádiu 
- Jen 25 % ji poslouchá on line 
- 14 % ji poslouchá na hudebních kanálech v televizi 
- Počítač je v současnosti nejoblíbenějším prostředkem pro poslouchání hudby (81 %) 
- Pouze 21 % poslouchá hudbu na svých mobilních telefonech

Množství stažené hudby (41 %) již u mladých lidí překročilo množství hudby pořízené v obchodech (33 %) a chození na koncerty se stalo překvapivě zanedbatelnou aktivitou: 
- 43 % nebylo za poslední tři měsíce na žádném koncertu 
- Dalších 43 % bylo pouze na jednom či dvou 
- Podobně, jen 51 % někdy navštívilo hudební festival

Nastala obrovská změna v lidských postojích k zapojení různých značek do koncertů a hudebních událostí. Jen tři procenta se domnívají, že sponzoring je špatná věc: 
- 35 % respondentů myslí, že je pozitivní, neboť umožňuje vystoupení lepších kapel a použití lepších technických prostředků 
- 32 % se nestará o to, jestli je akce sponzorovaná či nikoliv 
- 28 % to nevadí, pokud je značka odpovídající

Studie kombinující kvalitativní a kvantitativní on line výzkumné metody a odborné rozhovory, probíhala v 11 klíčových trzích Velké Británii, Německu, Itálii, Francii, Španělsku, Řecku, Nizozemí, Belgii, Portugalsku, Švédsku a Norsku.
www.synovate.com