29 Červenec 2009

Společnost Alstom je v oblasti vysoké a velmi vysoké rychlosti neoddiskutovatelným leaderem na trhu a hlavní slovo má také na méně známém trhu vlaků využívajících naklánění. Od akvizice Fiatu Ferroviaria v roce 2000 je společnost Alstom na špici technologie naklánění, postupu, který vlakům umožňuje provoz za rychlostí vyšších než v případě běžných vlaků (200 až 250 km/h), s využitím stávající infrastruktury a hlavně na sítích vyznačujících se řadou zatáček a ohybů.

Vysoká rychlost
Sektor vysokorychlostních vlaků pokrývá vlaky elektrické a vlaky dieselové, běžné nebo s nakláněním. Jejich rychlost se pohybuje v rozmezí 200 až 250 km/h (v dieselovém provedení je to 160 až 200 km/h).

Vedoucí pozici zaujímá společnost Alstom především u elektrických vlaků s nakláněním, kde drží 95 % tržní podíl ve světě i v Evropě. Ve svých závodech v Saviglianu a Sesto San Giovanni v Itálii již společnost Alstom vyrobila 408 vysokorychlostních vlaků (2819 vagónů). Trh vlaků s nakláněním je principiálně situován ve Velké Británii (17,2 %), v Německu (17,1 %), ve Švýcarsku (14 %) a v Itálii (13 %). Nové příležitosti se objevují také v zemích, jako je Švédsko, Maďarsko, Slovensko, Česká republika a Belgie.

Alstom Savigliano, Itálie

Výrobní závod v italském Saviglianu je jedno z nejdůležitějších center výroby a designu italského železničního průmyslu. Bylo založeno v roce 1853 a v dnešní době je celosvětově známé pro výrobu městských vlaků (X´trapolis) a vysokorychlostních vlaků založených na nakláněcí technologii (PENDOLINO). Továrna zaměstnává 1 200 pracovníků na celkové rozloze 323 000 m2 a hraje důležitou roli při výrobě AGV, 4. generace vysokorychlostních vlaků.

V roce 1922 byla v tomto centru vyrobena první elektrická lokomotiva a v roce 1971 i první PENDOLINO typu Y0160/7199. Hlavními zákazníky italského Alstomu jsou Trenitalia (Itálie), Cisalpino (Itálie), Virgin (Anglie), Karelijské vlaky a VR (Rusko a Finsko), Hillside Melbourne (Austrálie), ČD Česká republika (ČR) nebo MOR (Čína).

PENDOLINO v elektrické nebo dieselové verzi operuje v 10 zemích: v Itálii (NUOVO PENDOLINO-Trenitalia, NUOVO PENDOLINO-Cisalpino), Německu, České republice, Švýcarsku, Slovinsku, Velké Británii (PENDOLINO WCML, AGV, NTV), Portugalsku, Španělsku, Finsku a Rakousku. V roce 2010 přibude do tohoto seznamu i Rusko, a to v souvislosti s otevřením vysokorychlostní trati mezi St. Petersbourgem a Helsinkami.

Princip technologie naklánění

Společnost Alstom vyvinula systém naklánění vlaku, který ve vysoké rychlosti zvyšuje v zatáčce rychlost o 20 až 30 %, aniž by narušila pohodlí cestujících. Systém umožňuje náklon vlaku o 8 stupňů bez toho, aby cestující pocítili zvýšenou odstředivou sílu.

Jak přesně naklánění funguje?

Aby bylo možné zaručit pohodlí cestujících při vysokých rychlostech, jsou vlaky společnosti Alstom s nakláněním vybaveny systémem Tiltronix. Technologie Tiltronix je založená na instalaci hydraulických nebo elektromechanických zvedáků na vozíku, které umožňují náklon v zatáčkách. Naklánění je naprogramované palubním počítačem, který počítá vhodný uhel použitím gyroskopu a měřiče zrychlení. Informace je předaná zvedacímu zařízení v desetině sekundy.

Díky technologii naklánění se vlak stává stabilnější vůči případným nerovnostem na trati. Pro tyto účely vlak využívá databázi s parametry popisujícími trať. Srovnává tato data s daty, která při jízdě vyhodnocují vlakové senzory a může tak snadněji vyhodnotit přesnost posazení vlaku na trati a přizpůsobit tak náklon. Systém může také aktivovat činnost postranního pérování ke zvýšení pohodlí cestujících.

Výhody
Nespornou výhodou rychlostních vlaků je kratší transportní čas. Ve složitém točivém terénu nemusí snižovat rychlost, nesnižuje bezpečnost, ani komfort pasažérů.

Dalším atributem jsou nižší náklady. Systém je kompatibilní s tratí pro standardní vlaky a infrastruktura vyhovuje rychlostním i vysokorychlostním vlakům.

Vlaky s nakláněním se obzvláště dobře přizpůsobují potřebám provozovatelů, kteří si přejí rychle uvádět do provozu vysokorychlostní vlaky, a to bez větších investic nebo prohřešků vůči životnímu prostředí, jak by bylo vyžadováno v případě výstavby konkrétních nových tras. Technologie naklánění umožňuje omezovat nepříznivé účinky provozu při vysoké rychlosti v případě tratí s mnoha ohyby a zatáčkami. Když tyto vlaky vjedou za vysoké rychlosti do ohybu trati, jsou cestující vystaveni odstředivé síle, která je vytlačuje mimo tento ohyb. Princip naklánění spočívá v tom, že při vjezdu do ohybu tratě se vozidla nakloní směrem dovnitř – stejně jako motocykl – čímž dojde k minimalizaci odstředivé síly pociťované cestujícími.

TRAINTRACER – systém k údržbě vlaků

Zařízení podporující a udržující technickou úroveň na trati se za posledních let vyvinula ve spolehlivou informační a komunikační síť. Aby mohl být vlak s nakláněním provozován na standardní trati, potřebujeme pouze vybavit místa ohybu této trati nakloněným profilem a trasu uzpůsobit. Údržba vlaků je nyní snadnější díky systému TRAINTRACER, který přináší informace související s poruchami přímo do údržbového depa, čímž umožňuje redukovat délku údržbového cyklu. Podle aktuálně dodaných informací mohou operátoři a inženýři analyzovat a kontrolovat stav na palubě vlaku. Schopnost odhalit a odhadnout možné chyby se tím zvyšuje.

Výhody
- Okamžitý přístup k informacím na webových stránkách
- Nepřetržitý provoz po celém světě
- Pomoc řidičům a operátorům
- Předvídavé zásahy redukující výpadky
- Odhalování poruch a jejich celkové snížení opakování

Jedním z význačných rysů vlaku PENDOLINO je rozhodně jeho schopnost přizpůsobit se extrémním teplotám. V chladných zemích, jako je Finsko, byly například vlaky adaptovány tak, aby byly schopné provozu za velmi nízkých teplot (až –45 °C) a především aby byly schopné odolávat ledu a sněhu. PENDOLINO se však dokáže mimořádně dobře přizpůsobit také teplotám vyšším (+ 45 °C), které panují na jihu Evropy.

U nového PENDOLINA byla předmětem pozornosti také redukce hluku s cílem splnit nové evropské standardy. Vlak má aerodynamický tvar, což snižuje úroveň hluku procházejícího střechou, konstrukce zakončení byla aerodynamicky optimalizována a pod trupem byla zesílena vrstva protihlukové izolace. Na kolech byl nainstalován tlumič nárazů.

www.alstom.cz